Show simple item record

dc.contributor.authorWidén, Marga
dc.date.accessioned2011-04-11T08:53:40Z
dc.date.available2011-04-11T08:53:40Z
dc.date.issued2011-04-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25206
dc.description.abstractSyfte: Syftet med min uppsats har varit att försöka upptäcka faktorer på en skola som möjliggjort godkändnivå för elever i behov av särskilt stöd. Är det möjligt att kombinera strävan att nå godkändnivå för alla med intentionerna i en skola för alla? Mitt andra syfte var att undersöka om en skola där alla når målen också lyckats med att bibehålla och öka elevers självkänsla. Utifrån detta har jag ställt följande frågor. • Vilka faktorer bidrar till måluppfyllelsen? • Vilka arbetssätt är synliga? • Vad har klasstorleken för betydelse? • Specialpedagogiskt synsätt - hur omsätts det i praktiken? • Finns det något speciellt arbetssätt som främjar måluppfyllelsen? • Vilken syn har skolan kring elever, lärande och kunskap? • Råder det en samsyn i skolan på eleverna? Teori: Undersökningen grundar sig på systemteorin. Helhetssyn, samspel och relationer mellan människor är centrala. Det nuvarande betygsystemet har kommit att påverka synen på elever i behov av stöd. För att lyckas med att förena den inneboende konflikten i styrdokumenten med betygssystemet och helhetssyn på eleverna krävs ett strukturerat arbete där skolans alla nivåer är delaktiga och strävar mot samma mål. Metod: Jag har besökt en 6-9 skola och där använt en kvalitativ metod i form av en halvstrukturerad intervju. Dessutom har jag gjort observationer av olika slag, både vid föräldrasamtal, i undervisningssituationer och på diskussionsmöte. Resultat: I den undersökta skolan når alla elever godkändnivå vilket innebär att även elever i behov av stöd når målen. Lärarna arbetar i arbetslag och man har ett reflekterande arbetssätt som är genomgripande i hela skolan. Eleverna är delaktiga i uppläggningen av undervisningen, som utgår från deras eget tänkande. Specialundervisningen fokuserar på kärnämnena, man inkluderar alla elever i klassorganisationen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsats Pedagogik och didaktiksv
dc.relation.ispartofseriesHT10-IPS-01 PDGX62sv
dc.subjectframgångsfaktorersv
dc.subjectelever i behov av särskilt stödsv
dc.subjectskolutvecklingsv
dc.subjectklasstorleksv
dc.subjectföräldrasamverkansv
dc.subjectreflekterande arbetssättsv
dc.subjectgrupprocessersv
dc.subjectdelaktighetsv
dc.subjectansvarsv
dc.subjectsjälvkänslasv
dc.titleFramgångsfaktorer - vad innebär det? Ett exempel från en högstadieskolasv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record