Show simple item record

dc.contributor.authorMörling, Magdalena
dc.date.accessioned2011-04-13T08:10:28Z
dc.date.available2011-04-13T08:10:28Z
dc.date.issued2011-04-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25287
dc.description.abstractDen tidigare friska människan blir plötsligt beroende av främmande människor och tvingas sätta sin lit till deras professionella kompetens. Patienter som kommer till akutmottagningen upplever extrem oro, smärta och många även rädsla över att dö. Akutsjukvård bygger på ett triagesystem, som syftar till att den som har det största och mest akuta behovet av vård ska få företräde, vilket innebär att ickeakuta patienter får vänta. Den anställde bär ansvaret för att bemötandet blir gott, oavsett hur patienten beter sig. Syftet var att beskriva hur patienter upplever vårdpersonalens bemötande på somatisk akutmottagning, för att vårdpersonal ska få en större förståelse för hur patienter upplever deras bemötande. Litteraturstudien består av nio vetenskapliga artiklar som publicerats 2000-2009. Induktiv innehållsanalys gjordes enligt Granheim och Lundman (2004). Resultatet kunde delas upp i positiva respektive negativa upplevelser av bemötande. Positiva upplevelser av tröst, tillit, trygghet, respekt, förtroende och bekräftelse skapades genom att patienten blev bemött med medicinsk/teknisk kunskap, information, övrig kommunikation, individuell bekräftelse, uppmärksam omvårdnad, inkluderande av närstående och delaktighet. Negativa upplevelser kom av att patienten blev bemött med nonchalans, dålig kommunikation och negativ information. I denna litteraturstudie framgår tydligt individers olikheter i förväntningar och behov och därmed tillfredställelse med vårdpersonalens bemötande. Ibland uppnås inte ens lagens krav på vårdpersonalen om att informera och möjliggöra delaktighet. Även dessa två begrepp kan tolkas på olika sätt från person till person och därför krävs det att vårdpersonalen främjar god interpersonell kommunikation med grund i en positiv attityd gentemot patienten, för att säkerställa att patienten upplever sig få dessa grundläggande aspekter av bemötandet tillgodosedda.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleFrån rädsla till trygghet - Patienters upplevelser av bemötande på akutmottagningensv
dc.title.alternativeFrom fear to security - Patients´ encounters of treatment at the emergency departmentsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record