Barnlitteraturen i förskola och skola – En undersökning i invandrartäta- och invandrarglesa verksamheter samt i verksamheter med funktionshindrade barn.
Abstract
ABSTRACT
INSTITUTION Litteraturvetenskapliga institutionen.
FÖRFATTARE Petra Bäck, Anna Pavasovic och Annika Skogberg
TITEL Barnlitteraturen i förskola och skola – En undersökning i
invandrartäta- och invandrarglesa verksamheter samt i
verksamheter med funktionshindrade barn
SYFTE Vårt syfte är att kartlägga vilken barnlitteratur som finns
tillgänglig för barnen och hur den används i förskola och
grundskolans tidigare år. Syftet är även att undersöka om
barnlitteraturen och användandet av den skiljer sig åt i tre olika
områden.
FRÅGESTÄLLNINGAR • Vilken barnlitteratur finns tillgänglig för barnen i de olika
verksamheterna?
• Skiljer det sig mellan hur förskollärare och lärare använder sig av
barnlitteratur och ser användningen olika ut i
resursverksamheterna, de invandrartäta och de invandrarglesa
verksamheterna?
• Har förskollärarna och lärarna i verksamheterna någon grundtanke
när det gäller användandet av barnlitteratur?
MATERIAL OCH METOD Vi har gjort kvalitativa intervjuer med tre förskollärare och lika
många lärare som arbetar i tre skilda områden. I verksamheterna
har även observationer över litteraturen och miljön kring den
gjorts. Vi har tagit del av och bearbetat litteratur som är relevant
för vårt examensarbete.
RESULTAT Användandet av barnlitteratur skiljer sig inte mycket åt mellan de
olika verksamheterna. Det som utmärker en av förskolorna är att
de har taktila böcker och att en skola har böcker som skildrar olika
kulturer och länder. Gemensamt för de intervjuade förskollärarna
och lärarna är att de tycker att barnlitteratur främjar barns
språkutveckling.
NYCKELORD Barnlitteratur, högläsning, språkutveckling, mångkultur och
bokdiskussioner.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Bäck, Petra
Pavasovic, Anna
Skogberg, Annika
Keywords
Barnlitteratur
högläsning
språkutveckling
mångkultur
bokdiskussioner
Series/Report no.
ht05 1080-003
Language
sv