• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnlitteraturen i förskola och skola – En undersökning i invandrartäta- och invandrarglesa verksamheter samt i verksamheter med funktionshindrade barn.

Sammanfattning
ABSTRACT INSTITUTION Litteraturvetenskapliga institutionen. FÖRFATTARE Petra Bäck, Anna Pavasovic och Annika Skogberg TITEL Barnlitteraturen i förskola och skola – En undersökning i invandrartäta- och invandrarglesa verksamheter samt i verksamheter med funktionshindrade barn SYFTE Vårt syfte är att kartlägga vilken barnlitteratur som finns tillgänglig för barnen och hur den används i förskola och grundskolans tidigare år. Syftet är även att undersöka om barnlitteraturen och användandet av den skiljer sig åt i tre olika områden. FRÅGESTÄLLNINGAR • Vilken barnlitteratur finns tillgänglig för barnen i de olika verksamheterna? • Skiljer det sig mellan hur förskollärare och lärare använder sig av barnlitteratur och ser användningen olika ut i resursverksamheterna, de invandrartäta och de invandrarglesa verksamheterna? • Har förskollärarna och lärarna i verksamheterna någon grundtanke när det gäller användandet av barnlitteratur? MATERIAL OCH METOD Vi har gjort kvalitativa intervjuer med tre förskollärare och lika många lärare som arbetar i tre skilda områden. I verksamheterna har även observationer över litteraturen och miljön kring den gjorts. Vi har tagit del av och bearbetat litteratur som är relevant för vårt examensarbete. RESULTAT Användandet av barnlitteratur skiljer sig inte mycket åt mellan de olika verksamheterna. Det som utmärker en av förskolorna är att de har taktila böcker och att en skola har böcker som skildrar olika kulturer och länder. Gemensamt för de intervjuade förskollärarna och lärarna är att de tycker att barnlitteratur främjar barns språkutveckling. NYCKELORD Barnlitteratur, högläsning, språkutveckling, mångkultur och bokdiskussioner.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/253
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT05_1080_003.pdf (181.3Kb)
Datum
2005
Författare
Bäck, Petra
Pavasovic, Anna
Skogberg, Annika
Nyckelord
Barnlitteratur
högläsning
språkutveckling
mångkultur
bokdiskussioner
Serie/rapportnr.
ht05 1080-003
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV