• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Akutmottagningars omhändertagande av patienter med akut smärta

Treatment of patients with acute pain in emergency departments

Abstract
Smärta är ett centralt fenomen inom vården och en av de vanligaste orsakerna till vårdkontakter. Smärta är alltid en subjektiv upplevelse och behandlingen behöver därmed anpassas efter varje enskild individ. Att lindra lidande är ett av sjuksköterskans grundläggande ansvarsområden och behandlingen av patienter med smärta skall utföras enligt vetenskap och beprövad erfarenhet, vilket bland annat innebär korrekt bedömning av smärta samt dokumentation och utvärdering av given behandling. Syftet med detta fördjupningsarbete var att göra en litteraturöversikt över akutmottagningars omhändertagande av patienter med akut smärta. Resultatet bygger på 11 vetenskapliga artiklar som sökts i databaser respektive manuellt. Materialet bearbetades utifrån en beskrivning för en litteraturöversikt. Fyra huvudsakliga områden inom akutmottagningars omhändertagande trädde så småningom fram, vilka presenteras i resultatet. Det framkom att det finns stora brister inom smärtskattning och dokumentation, att tiden till smärtlindring ofta är mycket lång, att alla med smärta inte får smärtlindring samt att patienterna trots dessa brister visades ha stor tillfredsställelse med behandlingen på akutmottagningen. Det framgick även mycket tydligt att i de fall interventioner genomfördes för att förbättra smärtlindringsarbetet på akutmottagningar, att behandlingen blev mycket bättre på alla plan. En bristande kommunikation mellan personal och patienter verkar vara en betydande faktor för att smärtlindringen ser ut som den gör idag. Patienter informeras inte tillräckligt om att risken för beroende vid användningen av vissa smärtstillande preparat, är minimal. I många fall har vårdpersonal inte heller tillräcklig kunskap inom området smärtlindring. Trots patienters tillsynes höga tillfredsställelse får den inte användas som måttstock för att avgöra om själva smärtlindringen är adekvat eller inte. En viktig slutsats som sålunda kan dras är att problemen gällande smärtlindring fortsatt behöver uppmärksammas så att förbättringsarbete kan göras, vilket visat sig vara lönsamt för både patienter och personal.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25306
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_25306_1.pdf (287.4Kb)
Date
2011-04-14
Author
Molnar, Sabina
Keywords
smärta, akutmottagning, smärtlindring, väntetid, tillfredsställelse
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV