Mer eller mindre. Om resursfördelning för elever i behov av särskilt stöd i matematik
Abstract
Syfte
Syftet var att undersöka hur resursfördelningen för elever i behov av särskilt stöd i matematik ser ut idag. Vad är resurs för särskilt stöd i matematik och vem är i behov utav det? Hur fördelas de och stämmer fördelningsmodellen med behovet av särskilt stöd i matematik? Hur används resurserna och har det blivit mer eller mindre resurser till förmån för särskilt stöd i matematik?
Metod
Med en kvalitativ forskningsansats intervjuades fyra rektorer i ett lågt, lågt/medelt, medelt respektive högt resurstilldelningsområde. Därefter följdes resultatet upp och ställdes mot forskningsbaserad litteratur och styrdokument. Fenomenet belystes också utifrån information från personal inom den administrativa resursfördelnings faktorn.
Resultat
I behov av särskilt stöd i matematik handlar inte bara om uppnående målen i kursplanen utan det finns fler elevkategorier som också är i behov av detta särskilda stöd. Det finns resurser som inte belastar budgeten utöver en basresurs men resurser som fördelas är budget.
Ett flertal olika resursfördelningsmodeller framkom i studien. Göteborgs stad fördelar resurserna ut till de 21 stadsdelarna enligt socialgruppstillhörighet. Denna modell stämmer väl överens med det antal elever som vårterminen 2009, inte nådde målen i matematik för år 3 i grundskolans kursplan. Ingen av de resursmodeller som framkom i undersökningen riktade sig specifikt mot särskilt stöd i matematik. Visserligen påstod en av informanterna att resurserna fördelades enligt vad som stod i åtgärdsprogrammen men å andra sidan skrevs åtgärdsprogrammen utifrån vilket särskilt stöd som skolan hade möjlighet att ge. För att hitta resursfördelning ämnad för matematik fick undersökaren leta bland statliga skolsatsningar. Kännedom om dessa pengar fanns endast hos en av fyra rektorer i undersökningen. Dessa statliga pengar utgör för många skolor en inspirationskälla men har tyvärr även en baksida genom att exempelvis personal som anställts för dessa pengar försvinner då projekttiden löper ut. Det är bland annat då som verksamheten upplever att det blivit mindre resurser till skolan fast det egentligen har blivit mer. Staten satsar extra på framförallt matematikämnet och Göteborgs stad har ökat tilldelningen av resurser. Detta syns till viss del i rektorernas budget men det råder en viss förvirring bland informanterna när det gäller budgeten. Förutom basresursen och tilläggsresurserna så kan det plötsligt trilla ner extra pengar. En skola hade lagt ner mycket tid och kraft på ansökningar från den statliga skolsatsningen men inte fått något. Två andra skolor hade inte ens sökt men plötsligt fått pengar från den statliga skolsatsningen ändå.
Samtliga rektorer i studien hade en relationell elevsyn och matematikdidaktiska visioner om hur de skulle vilja utöva sitt pedagogiska ledarskap mot en skola för alla, men hindrades av att den större delen av deras uppdrag bestod av administrativa uppgifter.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2011-04-14Author
Levén, Birgitta
Series/Report no.
Speciallärarprogrammet
HT10-IPS-01 SLP600
Language
swe