Från kropp till kropp - att utforska och lära genom dans - en kvalitativ studie av dans som kunskapsområde i gymnasiet
Abstract
Syfte: Vårt syfte med studien har varit att undersöka vad som sker i processen vid lärande av dans och om de estetiska ämnena kan vara en bidragande faktor till studieframgång. Genom att förankra dansen i teori och forskning har vi velat belysa dansen som kunskapsområde ur ett bredare pedagogiskt perspektiv. Ambitionen har varit att på detta vis försöka beskriva vad eleverna får för kompetens med sig då de ägnar sig åt estetiska ämnen, i synnerhet dans. Vi har även velat undersöka hur elevernas kunskap kommer till uttryck och om denna kunskap är användbar i andra sammanhang än just i samband med dans. För att svara på frågor inriktade mot dansområdet har vi även blickat ut mot andra estetiska fält. Detta för att det finns så lite skrivet material med utgångspunkt i dans och för att vi har velat vidga vårt synfält och försöka se holistisk på estetiska ämnen i skolan. Dock har vi velat lyfta fram dansen specifikt då vi anser att denna uttrycksform ofta behandlas styvmoderligt i skolan.
Metod: Studien har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer, elevenkäter och observationer.
Resultat: Vi kan konstatera att danseleverna i vår studie besitter och utvecklar flera förmågor som gagnar studierna i andra ämnen, så som samarbetsförmåga, kreativitet, disciplin och inte minst glädje. Förmågan till analys och reflektion tränas i det konstnärliga arbetet vilket kan anses vara en värdefull förmåga för studier.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011-04-15Author
Gustafsson, Lisen
Johnson Lager, Elisabeth
Keywords
dans som uttrycksmedel
tyst kunskap
mästarlära
överspridningseffekter
medlärande
flow
Series/Report no.
Kandidatuppsats
HT10-IPS-02 U/V VAL LAU925
Language
swe