It's not outsourcing, it's Crowdsourcing! -En innovation för morgondagens ekonomistyrning?
Sammanfattning
Bakgrund och problem: Förändringar i världen ger utrymme för nya behov och möjligheter
inom styrning av företag. Crowdsourcing är en nyligen myntad metod, där företagen via
internet tar hjälp av allmänheten för att lösa uppgifter av olika art. Den för uppsatsen
formulerade frågeställningen är: Hur kan ett företag använda sig av crowdsourcing som
verktyg för sin ekonomistyrning?
Syfte: Syftet med denna studie är att skapa ett underlag och vägledning för de företag som är
intresserade av området crowdsourcing samt är nyfikna på nya metoder som möjliggör
effektivisering av styrning av verksamheten.
Metod: Uppsatsen har en explorativ ansats. Vidare är det en litterär studie av
metodutvecklande art, då det handlar om en situationsanpassning och komplettering av
befintlig litteratur inom området.
Slutsatser: Studien har visat att crowdsourcing har förutsättningar att appliceras inom
ekonomistyrning, i huvudsak som verktyg för formella styrmedel. Det ställer krav på företaget
att ha en organisationsstruktur som påvisar tillit till massan och tillåter en förskjutning av
beslutsfattandet. Studien har vidare resulterat i ett ramverk som ger vägledning för utförande
av crowdsourcing.
Förslag till vidare studier: Arbetet har lett till reflektioner och tankar till vidare studier där
det finns möjlighet att: testa den utvecklade modellen på företag, undersök hur crowdsourcing
kan påverka roller och arbetsfördelning inom organisationer, hitta ett företag som använder
sig av crowdsourcing som stöd inom ekonomistyrning och utföra en kvalitativ undersökning,
utföra en kvalitativ studie för att identifiera nackdelar, vad som kan gå fel? Är crowdsourcing
kostnadseffektiviserande? Hur riskfyllt är det att dela interninformation i samband med
crowdsourcing?
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2011-04-18Författare
Ekholm, Lisa
Toresson, Anna
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
10-11-29M
Språk
swe