Samverkan med förhinder - pedagogers erfarenheter av möten med BUP.
Abstract
Syfte: Syftet med undersökningen var att ta reda på hur kontakten och samarbetet mellan BUP och skolan tedde sig utifrån grundskolepedagogers erfarenheter, samt vilken förståelse av BUP som pedagogerna gav uttryck för. Studien avsåg att besvara frågeställningar gällande hur pedagoger beskrev kontakten med BUP, vilket stöd de upplevde att de fick eller hade fått av BUP samt vad kontakten med BUP resulterat i.
Metod: I denna studie används Grundad Teori, vilket är en teorigenererande metod. Fem pedagoger, verksamma i grundskola, intervjuades (vilka arbetade som rektor, specialpedagog och lärare).
Resultat: I denna studie framkommer det att respondenterna inte får det stöd de vill ha från BUP. Diskrepansen mellan pedagogernas förväntan och det de får i mötet med BUP är stor. BUP och pedagogerna kommer från olika läror och därmed har de svårt att mötas. Förståelsen för vilka BUP är och vilken funktion de har varierar mellan pedagogerna. Studien har visat att kontakten med BUP har resulterat i känslomässig bekräftelse från BUP gentemot pedagoger, en del pedagoger har också upplevt att de fått bekräftelse på sin kunskap. Pedagogerna menar att de fått tips och råd från BUP. I vilken utsträckning dessa tips och råd hade förbättrat klassrumsmiljön framkom inte i intervjuerna.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2011-05-06Author
Wettainen, Johanna
Series/Report no.
Specialpedagogiska programmet
HT10-IPS-08 SPP600
Language
swe