Versamhetsutveckling i förskolan. Beskrivningar från rektorers professionella livsvärldar
Abstract
Syfte
Det övergripande syftet med studien är att studera hur rektorer reflekterar kring och arbetar med verksamhetsutveckling, för att uppnå en förskola för alla med särskild tonvikt på specialpedagogisk handledning. Studien söker svar på följande frågor:
• Hur definierar rektorer begreppet en förskola för alla?
• Hur deltar rektorer i och ökar sin kunskap om förskolans verksamhet för att kunna genomföra sitt verksamhetsutvecklingsuppdrag?
• Hur nyttjar rektorerna den specialpedagogiska kompetensen i arbetet med en förskola för alla?
Metod
Studien tar sin utgång i en livsvärldsfenomenologisk ansats. I studien har halvstrukturerade livsvärldsintervjuer med en reflexiv och öppen inställning använts. Detta för att få information om rektorers egna tankar och reflekterande förståelse om sig själv och sin omvärld med så lite påverkan från intervjuarna som möjligt. Studien bygger på åtta samtal med fyra olika rektorer där varje rektor deltagit i två intervjusamtal vardera. Samtalen utgick från rektorers reflektioner kring verksamhetsutveckling för att uppnå en förskola för alla med tonvikt på specialpedagogisk handledning. Analysen av det insamlade intervjumaterialet tar sin utgång i den hermeneutiska cirkeln och vår förförståelse. Analys arbetet gjordes i olika steg genom att transkribira materialet samt att lyssna på varandras intervjusamtal. Vi kunde därmed finna likheter och skillnader mellan rektorernas beskrivningar.
Resultat
Resultatet visar att samtliga rektorer definierar begreppet en förskola för alla utifrån förskolans uppdrag enligt styrdokument som läroplan och skollag. Det visar sig även att personliga tankar, erfarenheter och synsätt finns med i reflektionerna som får betydelse i hur verksamhetsutvecklingsuppdraget gestaltas. Rektorerna tar del av och ökar sin kunskap om förskolans verksamhet, både när det gäller pedagogers och barnens livsvärldar i olika former, något som samtliga prioriterar för att kunna gestalta sitt rektorsuppdrag. Rektorernas beskrivningar av specialpedagogiskt stöd initieras oftast av pedagogerna i förskolan då de själva upplever svårigheter med enskilda individer eller grupper, och inte generellt i samband med verksamhetsutveckling. Rektorerna reflekterar allmänt över samtalet och menar att dialogen är ett viktigt redskap för lärande i arbetet med verksamhetsutveckling. Handledning är enligt rektorerna ett värdefullt verktyg i arbetet med verksamhetsutveckling för att utveckla tankar och arbetssätt hos sig själva och pedagogerna. Handledningen kan enligt rektorers reflektioner ske både individuellt och kollegialt, och kan ledas av en specialpedagog men också av rektorerna själva, pedagogistor eller pbs-handledare.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2011-05-06Author
Nygren, Maria
Svensson, Evalena
Keywords
rektor
livsvärld
specialpedagogisk kompetens
versamhetsutveckling
handledning
Series/Report no.
Specialpedagogiska programmet
HT10-IPS-09 SPP600
Language
swe