dc.contributor.author | Vestberg, Annelie | |
dc.date.accessioned | 2011-05-09T06:39:10Z | |
dc.date.available | 2011-05-09T06:39:10Z | |
dc.date.issued | 2011-05-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25467 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare och specialpedagog be-skriver barns språkliga intresse på förskolan, och hur pedagogerna medvetet arbetar med språk i miljön för att stödja barns språkutveckling i deras utvecklingzon med särskilt fokus på en jämställd förskoleverksamhet.
• Hur beskriver pedagogerna pojkars respektive flickors språkliga intresse på förskolan?
• Hur beskriver pedagogerna ur ett genusperspektiv sitt arbete med barns språk?
• Hur kan pedagoger stödja och stimulera barns språkliga lärande?
Teori: Språkteori, genusteori och sociokulturell teori.
Metod: Etnografisk ansats med deltagande observationer och samtalsliknande intervjuer med fyra förskollärare och en specialpedagog användes till studien. Studien använde en kvalitativ analys av data för att besvara frågorna.
Resultat: I förskolan befinner sig barn och pedagoger ständigt i en social interaktion. Utveck-ling och lärande i förskolan sker i ett socialt sammanhang genom kommunikation både på individnivå och i barngruppen. Informanterna i studien använde sig främst av lyssnandet och samtalet som språkstimulerande metod. Pedagogerna tyckte sig se att flickor tidigare än poj-kar visade ett tydligt intresse för språkutveckling. Visade barnen tydligt intresse bemöttes de av pedagogerna där men de barn som inte själva sökte vidare utmaning i sin språkutveckling uppmärksammades inte särskilt. Förskolemiljön erbjöd varierande tillgängligt språkmaterial och lekmiljöer. Det gjordes språkliga observationer och dokumentationer utav specialpedagog när svårigheter var tydliga och då främst i talspråket. Om observationer och dokumentationer gällande barns språkutveckling utarbetades och användes i den pedagogiska verksamheten skulle verksamheten lättare möta upp i barns språkliga utvecklingszon i alla språkliga områ-den så som tal, läs och skrivutveckling. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Specialpedagogiska programmet | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT10-IPS-11 SPP600 | sv |
dc.subject | språkutveckling | sv |
dc.subject | tal-, läs- och skriftspråk | sv |
dc.subject | jämställd | sv |
dc.subject | förskolemiljö | sv |
dc.subject | specialpedagogik | sv |
dc.title | Jämställd språkutveckling - pedagogisk beskrivning av barns utveckling | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |