dc.description.abstract | Arbetets art: Examensarbete 10 poäng
Titel: ”Jag fick en annan bild av texten när vi pratade om den” – En studie av samtalets
betydelse vid läsning av skönlitteratur för elever i år 5”
Sidantal: 42
Författare: Marie Svensson och Christina Westbrand
Handledare: Ann Boglind
Examinator: Maj Asplund Carlsson
Datum: HT – 05
Bakgrund
Under vår utbildning har vi reagerat över att elever i skolan många gånger inte bearbetar vad
de läst mer än genom eventuell bokredovisning inför klassen. Eftersom vi tror att det är
viktigt att man även, i synnerhet under den tidiga läsutvecklingen, får möjlighet att samtala
om det man läst och tillsammans med andra bearbeta en läst text vill vi med vår undersökning
studera samtalets betydelse för elevens läsförståelse.
Syfte
Syftet med vårt examensarbete är att studera samtalets betydelse för elevens förståelse av en
skönlitterär text – ur ett sociokulturellt perspektiv. Vi vill också undersöka om eleverna själva
upplevde att litteratursamtal fördjupar förståelsen av texten.
Metod
Vår undersökning bygger på kvalitativa intervjuer, enkäter samt observationer som
genomfördes vid tre tillfällen i två jämförbara grupper bestående av sex elever i år 5.
Resultat
Resultatet pekar på att samtalet har viss betydelse för elevens förståelse av en text och vi såg
att eleverna delgav varandra tankar och erfarenheter, vilket bidrog till en fördjupad förståelse
av texten. Detta ligger i linje med ett sociokulturellt perspektiv där man betonar att man lär av
varandra genom att samtala och diskutera. Vår slutsats är att litteratursamtal kan hjälpa eleven
att utveckla strategier och utvecklas som läsare, vilket även forskningen visar.
Nyckelord: litteratursamtal, läsförståelse, sociokulturellt perspektiv, strategier, metoder | eng |