Show simple item record

dc.contributor.authorÖberg, Anna
dc.date.accessioned2011-05-20T08:15:34Z
dc.date.available2011-05-20T08:15:34Z
dc.date.issued2011-05-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25550
dc.description.abstractSyfte En utgångspunkt för hela uppsatsen är att lära mig mer om formativ utvärdering (kontinuerlig framåtsträvande utvärdering/reflektion) som undervisningsmetod. Min avsikt blev därför att studera om det fanns några kopplingar till lärares bakgrund/ arbetsförutsättningar (lärarens engagemang för ämnesinnehållet, planeringsrutiner inkl. utvärdering, år i yrket, utbildning) till hur de upplever och genomför sin undervisning? Vad är läraren själv nöjd med i sin undervisning? Frågor jag ställde mig var: Hur undervisar lärare i NO? Hur utvärderar lärare sin NO-undervisning? Finns det Mina förhoppningar är även att min studie kan leda till ett utvecklingsarbete för NO-undervisningen i stadsdelen där jag arbetar. Metod Jag genomförde en så kallad ostrukturerad enkätstudie, d.v.s. en enkät med öppna frågor, utan givna svarsalternativ. Åtta lärare med olika bakgrund besvarade den. Lärarna som besvarade enkäten ombads att tänka på sin senaste genomförda NO-undervisning. Enkäten skulle då ge en ”ögonblicksbild” för hur NO-undervisningen såg ut för dessa åtta lärare. Enkätsvaren som kom in analyserades på två sätt. Den första grundläggande analysen gick ut på att ringa in den ”vanligaste” läraren i hänvisning till sin NO-undervisning. Jag fann dock att flera intressanta svar inte kom till sin rätt vid den analysen utan jag valde då att göra en fördjupande analys, utifrån en modell, som beskriver olika utvecklingsfaser en lärare befinner sin i med avseende på fyra olika undervisningsaspekter. Resultat När jag försökte ringa in den ”vanligaste” läraren fann jag att den bild som framkom troligtvis stämmer ganska bra, med vilken ”schablonmässig” syn, gemene man i skol-världen har på NO-undervisningen i de lägre skolåren. Analysen visade att lärarna ansåg att de överlag hade god ämneskunskap runt det de hade undervisat om. Flera lärare lyfte även upp att de var nöjda med sin ”struktur” på NO-undervisningen. Den fördjupande analysen visade även den att lärarna i min undersökning överlag hade goda fakta-kunskaper, men att flertalet har långt kvar till att finna sina formativa utvärderingsmetoder. Jag såg även att lärare som planerar ensamma var mer svårbedömda utifrån de olika utvecklingsfaserna. Lärare som planerar tillsammans med minst en annan kollega verkade vara mer benägna att ha ett elevtillåtande arbetssätt i klassrummet. Min studie visade även tecken på att brist på utbildning kan kompenseras av flera års yrkeserfarenhet och eget intresse för ämnesområdet inom NO-undervisningen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsats Pedagogik och didaktiksv
dc.relation.ispartofseriesV11-IPS-01 PDGX62sv
dc.subjectformativsv
dc.subjectNO-undervisningsv
dc.subjectundervisningsv
dc.subjectnaturorienterandesv
dc.subjectsummativsv
dc.subjectutvärderingsv
dc.subjectförtestsv
dc.titleFormativ NO-undervisning. En studie om NO-undervisning i skolår F-5sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record