Scanna rätt - det tjänar ni på!
Abstract
Problembakgrund: Detaljhandelns betydelse för samhällsekonomin är omfattande. Ungefär
hälften av Sveriges BNP går till privat konsumtion och under år 2005 handlade svenskarna
varor för 1284 miljarder kronor, varav en tredjedel gick till detaljhandeln. Dagligvaror är
sådana varor som köps ofta och till vardags, såsom, livsmedel, tvättmedel, hygienprodukter,
tidningar, tobak och blommor. De manuella butikerna var dominerande fram till den tidiga
efterkrigstiden. Under 1950- talet utvecklades dock nya försäljningsformer. De stora blocken
ICA och KF växte fram under denna period, samtidigt som varuhusen hade sin kraftigaste
utveckling. Försäljning över disk ersattes av manuell självbetjäning och detta krävde i sin tur
större butiksyta. Införandet av självscanning är ett led i denna nya utveckling. Idag är kunden
själv medproducent i den svenska dagligvaruhandeln. Med hjälp av en handdator kan kunden
själv scanna in de varor som handlas och se slutsumman på displayen. Vid betalning görs en
registrering av gjorda inköp och köpproceduren går snabbare då kunden inte behöver plocka
upp varorna på rullbandet.
Problemformulering och syften: Uppsatsen behandlar investeringen självscanning ur ett
ekonomiskt perspektiv samt kundperspektiv och problemformuleringen lyder enligt följande:
Hur har självscanning påverkat dagligvaruhandeln ur ett lönsamhetsperspektiv? Nedanstående
syften har också använts: Hur har kunderna påverkats, handlar de mer i denna butik nu än
tidigare? Lönar sig investeringen, har försäljningen ökat?
Avgränsning: Vi har avgränsat oss till två butiker i samma butikskedja som har haft
självscanning ungefär lika länge.
Tillvägagångssätt: Butikscheferna i de två butikerna, personalen samt totalt 120 kunder har
personligen intervjuats under uppsatsens gång. Vi har även gjort en telefonintervju med
chefen för Butiksdata inom ICA Sverige. Följande modeller har använts för att besvara
ovanstående frågeställningar: fyrkantsmodellen, trekantsmodellen och lönsamhetspyramiden.
Dessa modeller förklaras närmare i uppsatsen. Dessutom har nyckeltal beräknats för att se den
ekonomiska utveckling och om möjligt relatera denna till självscanning. Lojalitetsfrågor och
kundernas attityder till självscanning framkommer också av de gjorda kundintervjuerna.
Resultat och slutsatser: Investeringen visade sig vara lönsam men försäljningsökningen
skiljde sig åt mellan de båda butikerna. Självscanning fungerar som ett konkurrensmedel
genom differentiering. Kunderna ansåg att de sparade tid och att det var ett praktiskt sätt att
handla på.
Förslag till fortsatt forskning: Jämföra en vanlig kassa med en självscanningkassa vad
gäller lönsamhet samt undersöka om antalet sjukskrivningar har påverkats av införandet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2007-01-31Author
Dahlberg, Sandra
Falcini, Elisabeth
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
06-07-8M
Language
swe