”Jag tittar inte så mycket på TV… bara lite varje dag”: TV-vanor, mediepåverkan och barn.
Sammanfattning
Författare: Linda Nilsson och Karin Zetterström
Titel: ”Jag tittar inte så mycket på TV… bara lite varje dag”: TV-vanor, mediepåverkan
och barn
Typ av arbete: Examensarbete inom lärarprogrammet
Antal sidor: 40
Handledare: Ann Boglind
Examinator: Maj Asplund Carlsson
Sökord: TV, mediepåverkan, mediepedagogik, identitetsutveckling, värdegrund
Bakgrund och syfte
TV-mediet utgör en stor del av barnens vardag. Vi frågar oss hur man som lärare ska
förhålla sig till det, med det uppdrag och den värdegrund skolan ska förmedla. Syftet med
detta arbete är: att orientera oss om den forskning som finns kring barns TV-medievanor
samt kartlägga de två mest populära TV-programmen barn i skolår 1-3 på två skolor tittar
på, för att därefter analysera vilka värden de mest sedda programmen förmedlar, samt
göra en jämförelse med skolans värdegrund.
Tillvägagångssätt
Förutom litteraturstudier har vi gjort en enkätundersökning i sex klasser, i år ett till tre,
för att ta reda på vilka TV-program eleverna tittar på. Därefter har vi analyserat de två
mest sedda TV-programmen samt gjort en jämförelse med skolans värdegrund.
Resultat och slutsatser
Det barn ser på TV påverkar deras identitetsutveckling och förmedlar olika värden. De
två populäraste TV-programmen är Svampbob Fyrkant samt Idol 2005. Svampbob
Fyrkant är ett opedagogiskt, men harmlöst program. Idol 2005 däremot representerar
värderingar som ger anledning till diskussion där kopplingar till värdegrunden kan göras.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Nilsson, Linda
Zetterström, Karin
Nyckelord
TV
mediepåverkan
mediepedagogik
identitetsutveckling
värdegrund
Serie/rapportnr.
ht05 1080-007
Språk
sv