Ökad samverkan i arbetslag; En jämförelse av samverkan i två arbetslag.
Abstract
Arbetets titel: Ökad samverkan i arbetslag; En jämförelse av samverkan i två
arbetslag.
Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för
lärarprogrammet om 10 poäng.
Sidantal 29
Författare Therése Ludvigson, Lisa Thedenius
Handledare Tarja Häikiö
Tidpunkt Höstterminen 2005
_____________________________________________________________________
Bakgrund Som nyutbildade pedagoger kommer vi att kastas ut i
arbetslagsarbete. Vi vill öka vår förståelse av samverkan i
arbetslag. Den svenska skolan är i ett förändringsstadium där
barnens dag skall vara en helhet, de vistas i samma lokaler och
möter samma pedagoger under hela dagen. Arbetet i arbetslag
underlättar inte bara för barnen utan även för pedagogerna. De får
möjlighet att ta tillvara kompetenser och kunskaper.
Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns samverkan i
arbetslaget och hur man arbetar för att underlätta arbetet för både
barn och pedagoger i verksamheten. Vi ämnar även att jämföra två
arbetslag i deras arbete med samverkan. En fråga vi ställer oss är
om skapande verksamhet har någon relevans i arbetet med
samverkan i arbetslag.
Material och Metod Vår uppsats är uppbyggd av material i form av litteratur som
bygger på tidigare forskning om arbete i arbetslag och samverkan.
Som metod har vi valt att använda oss av deltagande observationer
och kvalitativa intervjuer med pedagoger som arbetar i arbetslag.
Slutsatser Vi har kommit fram till att det finns olika sätt att samverka på i
skolan. För att samverka måste arbetslaget ha samma tankar och
värderingar om vad arbetet med samverkan skall innebära. Vi
anser att skapande verksamhet underlättar i arbetet med
samverkan.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Ludvigson, Therése
Thedenius, Lisa
Series/Report no.
ht05 6030-03
Language
sv