• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ökad samverkan i arbetslag; En jämförelse av samverkan i två arbetslag.

Sammanfattning
Arbetets titel: Ökad samverkan i arbetslag; En jämförelse av samverkan i två arbetslag. Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet om 10 poäng. Sidantal 29 Författare Therése Ludvigson, Lisa Thedenius Handledare Tarja Häikiö Tidpunkt Höstterminen 2005 _____________________________________________________________________ Bakgrund Som nyutbildade pedagoger kommer vi att kastas ut i arbetslagsarbete. Vi vill öka vår förståelse av samverkan i arbetslag. Den svenska skolan är i ett förändringsstadium där barnens dag skall vara en helhet, de vistas i samma lokaler och möter samma pedagoger under hela dagen. Arbetet i arbetslag underlättar inte bara för barnen utan även för pedagogerna. De får möjlighet att ta tillvara kompetenser och kunskaper. Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns samverkan i arbetslaget och hur man arbetar för att underlätta arbetet för både barn och pedagoger i verksamheten. Vi ämnar även att jämföra två arbetslag i deras arbete med samverkan. En fråga vi ställer oss är om skapande verksamhet har någon relevans i arbetet med samverkan i arbetslag. Material och Metod Vår uppsats är uppbyggd av material i form av litteratur som bygger på tidigare forskning om arbete i arbetslag och samverkan. Som metod har vi valt att använda oss av deltagande observationer och kvalitativa intervjuer med pedagoger som arbetar i arbetslag. Slutsatser Vi har kommit fram till att det finns olika sätt att samverka på i skolan. För att samverka måste arbetslaget ha samma tankar och värderingar om vad arbetet med samverkan skall innebära. Vi anser att skapande verksamhet underlättar i arbetet med samverkan.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/257
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
ht05-6030-03.pdf (136.3Kb)
Datum
2005
Författare
Ludvigson, Therése
Thedenius, Lisa
Serie/rapportnr.
ht05 6030-03
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV