• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Textinterpretation, en undersökning kring möjligheterna att låta textinterpretation bli en större del av musikundervisningen i skolan

Abstract
Titel Textinterpretation, en undersökning kring möjligheterna att låta textinterpretation bli en större del av musikundervisningen i skolan Författare Maria Holmström och Helena Johansson Institution Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning och konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Arbetets art Examensarbete inom LAU350, 10 poäng Tidpunkt Höstterminen 2005 Sammanfattning Problem och syfte Bakgrunden till arbetet är vår uppfattning att man inte arbetar med textinterpretation inom musikundervisningen i skolan, och frågan är om det skulle gå att göra det i större utsträckning. Syftet med vårt examensarbete är att visa på möjligheter och problem vid användning av textinterpretation i klassundervisning i musik. Material, metoder och analyser Vi har genom litteraturstudier samlat material om hur elever bildar kunskap, hur gruppen påverkar lärandesituationen, vad textförståelse och förförståelse är, samt tagit upp några metoder inom drama och interpretation. Genom fem kvalitativa intervjuer har vi tagit reda på hur musikaliska ledare arbetar med textinterpretation, vad det leder till samt vad de ser för möjligheter att använda interpretation mer i klassundervisningen. De viktigaste resultaten och deras didaktiska konsekvenser Vi tror att det går att arbeta mer med textinterpretation i musikundervisningen i skolan. Tidsbristen gör det dock till en prioriteringsfråga, eftersom skolan måste ta ställning i frågan om man tycker att arbetet är meningsfullt och givande. Även lärarutbildningen borde förbereda studenterna för ett sådant arbete genom metodik i ämnet. Interpretationsarbetet griper in i personligheten och leder därför till att kunskapen upplevs äkta och något man lär för livet, inte bara i skolan. Arbetet kräver dock en trygg grupp. Nyckelord Förförståelse, socialt samspel och interpretationsmetoder.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/258
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
ht05-6110-06.pdf (151.1Kb)
Date
2005
Author
Holmström, Maria
Johansson, Helena
Keywords
förförståelse
socialt samspel
interpretationsmetoder
Series/Report no.
ht05 6110-06
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV