Textinterpretation, en undersökning kring möjligheterna att låta textinterpretation bli en större del av musikundervisningen i skolan
Abstract
Titel Textinterpretation, en undersökning kring möjligheterna att låta
textinterpretation bli en större del av musikundervisningen i skolan
Författare Maria Holmström och Helena Johansson
Institution Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
och konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet.
Arbetets art Examensarbete inom LAU350, 10 poäng
Tidpunkt Höstterminen 2005
Sammanfattning
Problem och syfte
Bakgrunden till arbetet är vår uppfattning att man inte arbetar med textinterpretation
inom musikundervisningen i skolan, och frågan är om det skulle gå att göra det i större
utsträckning. Syftet med vårt examensarbete är att visa på möjligheter och problem vid
användning av textinterpretation i klassundervisning i musik.
Material, metoder och analyser
Vi har genom litteraturstudier samlat material om hur elever bildar kunskap, hur
gruppen påverkar lärandesituationen, vad textförståelse och förförståelse är, samt tagit
upp några metoder inom drama och interpretation. Genom fem kvalitativa intervjuer har
vi tagit reda på hur musikaliska ledare arbetar med textinterpretation, vad det leder till
samt vad de ser för möjligheter att använda interpretation mer i klassundervisningen.
De viktigaste resultaten och deras didaktiska konsekvenser
Vi tror att det går att arbeta mer med textinterpretation i musikundervisningen i skolan.
Tidsbristen gör det dock till en prioriteringsfråga, eftersom skolan måste ta ställning i
frågan om man tycker att arbetet är meningsfullt och givande. Även lärarutbildningen
borde förbereda studenterna för ett sådant arbete genom metodik i ämnet.
Interpretationsarbetet griper in i personligheten och leder därför till att kunskapen
upplevs äkta och något man lär för livet, inte bara i skolan. Arbetet kräver dock en trygg
grupp.
Nyckelord
Förförståelse, socialt samspel och interpretationsmetoder.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Holmström, Maria
Johansson, Helena
Keywords
förförståelse
socialt samspel
interpretationsmetoder
Series/Report no.
ht05 6110-06
Language
sv