• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Huvud, hand, hjärta en naturlig kombination. En studie av Friluftspedagogernas arbete med unga i riskzon

Sammanfattning
Syfte och frågeställningar: Denna uppsats överordnade syfte är att undersöka hur Friluftspedagogerna arbetar med unga i riskzon. Studien vill även undersöka hur Friluftspedagogernas arbete enligt elevernas professionella nätverk har förändrat elevernas studiesociala situation. Vi vill besvara följande frågeställningar: Vilken förändring av elevernas studiesociala situation har enligt professionella i elevernas nätverk elevernas deltagande i Friluftspedagogernas verksamhet gett?; Hur går Friluftspedagogerna tillväga och genom vilka metoder, tekniker och tillvägagångssätt arbetar de i sitt arbete med unga i riskzon? Metod: Studien har baserats på en kvalitativ metod. Empirin har samalts in genom sju halv-strukturerade intervjuer och cirka 30 timmars observation. Resultat: Resultatet av vår studie visar att Friluftspedagogernas EDUQ-metod har positiva resultat. Vi har sett att Friluftspedagogernas arbete bygger på tre konkreta teman: relationen, samtalet och handlingen. Vi har granskat dessa teman utifrån ett socialpedagogiskt perspektiv och kunnat se att Friluftspedagogernas arbete har många kontaktytor med socialpedagogiken. Genom relationsskapande processer, användandet av samtalet samt de konkreta handlingarna i kombination med friluftsliv ger Friluftspedagogerna eleverna normer, värderingar och sociala förmågor som är viktiga för inkludering i samhället och skolan. Konklusioner: Den unika kombinationen av friluftsliv, problembaserat lärande och utomhuspedagogik bidrar till att förmedla kunskaper och kompetenser till unga i riskzon. Denna kunskap och kompetens är av sådan karaktär att den traditionella skolan har svårigheter att förmedla dessa. Vi vill därför genom uppsatsen framhäva Friluftspedagogerna som ett givet alternativ för målgruppen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25816
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_25816_1.pdf (866.4Kb)
Datum
2011-06-27
Författare
Anderberg, Filip
Kinell, Tilda
Nyckelord
Natur, friluftsliv, socialpedagogik, relationer och samspel
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV