Visa enkel post

dc.contributor.authorLeander, Madeleine
dc.contributor.authorPettersson, Maria
dc.date.accessioned2011-06-27T09:09:59Z
dc.date.available2011-06-27T09:09:59Z
dc.date.issued2011-06-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25819
dc.description.abstractSyfte: Målet med denna studie är att finna det mest effektiva kösystemet de valda företag verksamma inom detaljhandeln. Metod: Detta är en kvalitativ och kvantitativa studie som grundar sig på intervjuer med företag inom detaljhandeln som använder sig av linjär kö, könummerlappssystem eller en hybrid av båda samt beräkningar och simulering av företagens kösystem. Teori: Studien grundar sig på Kendall’s notation, det vill säga kömodellsberäkning men även teorier kring linjär kö samt könummerlappssystem. Slutsats: Kostnadsbesparingar är möjliga om kösystem granskas då det ligger kostnader i form av personalkostnader och kundens väntetid.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIndustriell och finansiell ekonomisv
dc.relation.ispartofseries10/11:29sv
dc.subjectKömodellsberäkning, simulering, linjär kö, könummerlappssystemsv
dc.titleTillämpandet av kösystem - En jämförande studie av fyra företag i detaljhandelnsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post