• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Bara för att för att man har funktionshinder så är man inte helt pucko”

Abstract
Uppsatsens syfte är att undersöka hur föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning upplever sitt föräldraskap, samt hur professionella uppfattar detta föräldraskap. Vi har använt oss av frågeställningarna; Hur beskriver och upplever föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning sitt föräldraskap? Hur upplever föräldrarna bemötandet från omgivningen? Hur uppfattar professionella föräldrarna och deras föräldraskap? Vi har använt oss av kvalitativ metod med bandade intervjuer. Vi har intervjuat en förälder med intellektuell funktionsnedsättning samt två kuratorer som arbetar inom vuxenhabiliteringen. Kuratorerna har arbetat och arbetar nära föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning. I resultatet har vi tagit upp olika perspektiv på föräldraskap gällande föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning. Granskning och ifrågasättande av föräldrarna är återkommande teman i våra intervjuer, likaså är föräldrarnas oro inför framtiden. Ett annat tema som berörts är dessa föräldrars förståelse gällande familjebildning och exempel har givits på hur de upplever sitt föräldraskap. I resultatet redovisas även våra informanters uppfattningar om svårigheter i föräldraskapet, både praktiska och emotionella. Även nätverkens betydelse för möjligheten för föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning att fortsätta ha vårdnaden om sina barn har berörts, samt hur föräldrarna upplever bemötande från omgivningen. I resultatet framkommer också svårigheter i kontakten med myndigheter där bristande information samt kommunikationsbrist återkommer som teman i samtliga intervjuer. Författarna anser att detta kan beror på och leda till att föräldrarna saknar en känsla av sammanhang (KASAM), något som socialsekreterare eller andra professionella kan hjälpa föräldrarna att uppnå via t ex Empowerment.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25825
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_25825_1.pdf (569.1Kb)
Date
2011-06-27
Author
Lundström Ekelöf, Elin
Pedersen, Sandra
Keywords
Intellektuell funktionsnedsättning, föräldraskap, bemötande, KASAM
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV