• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Bara för att för att man har funktionshinder så är man inte helt pucko”

Sammanfattning
Uppsatsens syfte är att undersöka hur föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning upplever sitt föräldraskap, samt hur professionella uppfattar detta föräldraskap. Vi har använt oss av frågeställningarna; Hur beskriver och upplever föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning sitt föräldraskap? Hur upplever föräldrarna bemötandet från omgivningen? Hur uppfattar professionella föräldrarna och deras föräldraskap? Vi har använt oss av kvalitativ metod med bandade intervjuer. Vi har intervjuat en förälder med intellektuell funktionsnedsättning samt två kuratorer som arbetar inom vuxenhabiliteringen. Kuratorerna har arbetat och arbetar nära föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning. I resultatet har vi tagit upp olika perspektiv på föräldraskap gällande föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning. Granskning och ifrågasättande av föräldrarna är återkommande teman i våra intervjuer, likaså är föräldrarnas oro inför framtiden. Ett annat tema som berörts är dessa föräldrars förståelse gällande familjebildning och exempel har givits på hur de upplever sitt föräldraskap. I resultatet redovisas även våra informanters uppfattningar om svårigheter i föräldraskapet, både praktiska och emotionella. Även nätverkens betydelse för möjligheten för föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning att fortsätta ha vårdnaden om sina barn har berörts, samt hur föräldrarna upplever bemötande från omgivningen. I resultatet framkommer också svårigheter i kontakten med myndigheter där bristande information samt kommunikationsbrist återkommer som teman i samtliga intervjuer. Författarna anser att detta kan beror på och leda till att föräldrarna saknar en känsla av sammanhang (KASAM), något som socialsekreterare eller andra professionella kan hjälpa föräldrarna att uppnå via t ex Empowerment.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25825
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_25825_1.pdf (569.1Kb)
Datum
2011-06-27
Författare
Lundström Ekelöf, Elin
Pedersen, Sandra
Nyckelord
Intellektuell funktionsnedsättning, föräldraskap, bemötande, KASAM
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV