• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inköpsprisanalys i skobranschen

Sammanfattning
Inledning Då konkurrensen ökar i skobranschen, med nya företag som tar sig in på den svenska marknaden, har det blivit viktigare för befintliga skohandlare att arbeta med sina inköpskostnader. Inköparens roll i företaget har ökat i betydelse då inköpskostnaden av produkten är en stor del av skodetaljistens totala kostnader. Felaktiga inköp i form av volym, sortiment och pris kan vara förödande för den enskilde skodetaljisten. Konsekvensen kan bli att de blir stående med ett osäljbart lager vilket kan orsaka ekonomiska problem. Syfte Syftet med uppsatsen är att beskriva hur teorier om prissättningsstrategier används i samband med inköp för skobranschens detaljister. Metod Vi har genomfört en kvalitativ surveyundersökning genom personliga intervjuer. Respondenterna i undersökningen är tre skodetaljister med olika inriktning på skomarknaden som dessutom är insatta i hur inköpsprocessen fungerar. Teoretisk referensram och analys Teorin i vår studie har två inriktningar, inköp och prissättning. I den mån respondenterna analyserar inköpspriset har de olika förfarande. En av orsakerna till att det skiljer sig i analysen av inköpspriset är företagens storlek och affärsidé. Det som analysen visar är att de mindre företagen tror att det erbjudna inköpspriset är till största del kostnadsbaserat. Det stora företaget begär istället att få en vara tillverkad till ett specifikt pris och det är upp till leverantören att avgöra om de kan acceptera priset. Slutsats Företagen utför inte någon egentlig analys av det erbjudna inköpspriset. Vi fick intrycket att det inom skobranschen är vanligt att man utgår från leverantörens listpriser för att därefter förhandla om rabatter. Vår rekommendation är att inköparen i samband med inköpet försöker bryta ner leverantörens kostnader för skon och få fram deras pålägg. Detta skulle kunna genom förhandling leda till ett lägre inköpspris.  
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25849
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_25849_1.pdf (1.449Mb)
Datum
2011-06-27
Författare
Josefsson, Birgitta
Burénius, Åse
Serie/rapportnr.
Logistik
10/11:18
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV