Visa enkel post

dc.contributor.authorJosefsson, Birgitta
dc.contributor.authorBurénius, Åse
dc.date.accessioned2011-06-27T15:36:52Z
dc.date.available2011-06-27T15:36:52Z
dc.date.issued2011-06-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25849
dc.description.abstractInledning Då konkurrensen ökar i skobranschen, med nya företag som tar sig in på den svenska marknaden, har det blivit viktigare för befintliga skohandlare att arbeta med sina inköpskostnader. Inköparens roll i företaget har ökat i betydelse då inköpskostnaden av produkten är en stor del av skodetaljistens totala kostnader. Felaktiga inköp i form av volym, sortiment och pris kan vara förödande för den enskilde skodetaljisten. Konsekvensen kan bli att de blir stående med ett osäljbart lager vilket kan orsaka ekonomiska problem. Syfte Syftet med uppsatsen är att beskriva hur teorier om prissättningsstrategier används i samband med inköp för skobranschens detaljister. Metod Vi har genomfört en kvalitativ surveyundersökning genom personliga intervjuer. Respondenterna i undersökningen är tre skodetaljister med olika inriktning på skomarknaden som dessutom är insatta i hur inköpsprocessen fungerar. Teoretisk referensram och analys Teorin i vår studie har två inriktningar, inköp och prissättning. I den mån respondenterna analyserar inköpspriset har de olika förfarande. En av orsakerna till att det skiljer sig i analysen av inköpspriset är företagens storlek och affärsidé. Det som analysen visar är att de mindre företagen tror att det erbjudna inköpspriset är till största del kostnadsbaserat. Det stora företaget begär istället att få en vara tillverkad till ett specifikt pris och det är upp till leverantören att avgöra om de kan acceptera priset. Slutsats Företagen utför inte någon egentlig analys av det erbjudna inköpspriset. Vi fick intrycket att det inom skobranschen är vanligt att man utgår från leverantörens listpriser för att därefter förhandla om rabatter. Vår rekommendation är att inköparen i samband med inköpet försöker bryta ner leverantörens kostnader för skon och få fram deras pålägg. Detta skulle kunna genom förhandling leda till ett lägre inköpspris.  sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries10/11:18sv
dc.titleInköpsprisanalys i skobranschensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post