• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Gothenburg University Library / Göteborgs universitetsbibliotek
  • Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)
  • PIL-rapporter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Gothenburg University Library / Göteborgs universitetsbibliotek
  • Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)
  • PIL-rapporter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utmaningar vid användning av alternativa undervisningsformer - en kartläggning av ramfaktorer

Sammanfattning
Göteborgs universitet använder en mångfald av s.k. alternativa undervisningsformer såsom distansundervisning, nätbaserat lärande, utbildning av yrkesverksamma, problembaserat lärande, projektundervisning, arbetsintegrerat lärande och andra former som i grunden skiljer sig från traditionell sals- och seminarieundervisning. Syftet med denna rapport är att beskriva uppfattade hinder för alternativ undervisning och därmed lägga en grund för dialoger som syftar till att stärka förmågan till alternativa undervisningsformer. Rapportens huvudsakliga frågeställning är: Vilka svårigheter möter lärare som använder alternativa undervisningsformer vid Göteborgs Universitet? Rapportens resultat baseras på ett kvalitativt tillvägagångssätt där 43 uppsatser från högskolepedagogiska kurser har granskats. Ambitionen har varit att synliggöra ramfaktorer som förhindrar eller försvårar användandet av alternativa undervisningsformer. Kartläggningen av ramfaktorer är uppdelad i sju huvudsakliga områden med totalt 13 kategorier och 57 ramfaktorer. Resultatet visar att utbildningar som önskar bedriva eller redan använder någon form av alternativ undervisningsform aktivt behöver arbeta med att säkerställa resurser, studie-miljö, kompetens, lärarhantverk, examinationsformer samt utformningen av kursplaner.
Länk till verkets webbplats
http://www.pil.gu.se/rapporter
Utgivare
Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), Västra Hamngatan 25, Box 300, SE 405 30 Göteborg
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25864
Samlingar
  • PIL-rapporter
Fil(er)
gupea_2077_25864_2.pdf (161.6Kb)
Datum
2011-02-15
Författare
Leric, Zana
Pareto, Lars
Nyckelord
Alternativa undervisningsformer
Ramfaktorer
Publikationstyp
report
Serie/rapportnr.
PIL-Rapport
2011:02
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV