Visa enkel post

dc.contributor.authorLeric, Zana
dc.contributor.authorPareto, Lars
dc.date.accessioned2011-06-28T09:58:01Z
dc.date.available2011-06-28T09:58:01Z
dc.date.issued2011-02-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25864
dc.description.abstractGöteborgs universitet använder en mångfald av s.k. alternativa undervisningsformer såsom distansundervisning, nätbaserat lärande, utbildning av yrkesverksamma, problembaserat lärande, projektundervisning, arbetsintegrerat lärande och andra former som i grunden skiljer sig från traditionell sals- och seminarieundervisning. Syftet med denna rapport är att beskriva uppfattade hinder för alternativ undervisning och därmed lägga en grund för dialoger som syftar till att stärka förmågan till alternativa undervisningsformer. Rapportens huvudsakliga frågeställning är: Vilka svårigheter möter lärare som använder alternativa undervisningsformer vid Göteborgs Universitet? Rapportens resultat baseras på ett kvalitativt tillvägagångssätt där 43 uppsatser från högskolepedagogiska kurser har granskats. Ambitionen har varit att synliggöra ramfaktorer som förhindrar eller försvårar användandet av alternativa undervisningsformer. Kartläggningen av ramfaktorer är uppdelad i sju huvudsakliga områden med totalt 13 kategorier och 57 ramfaktorer. Resultatet visar att utbildningar som önskar bedriva eller redan använder någon form av alternativ undervisningsform aktivt behöver arbeta med att säkerställa resurser, studie-miljö, kompetens, lärarhantverk, examinationsformer samt utformningen av kursplaner.sv
dc.format.extent14sv
dc.language.isoswesv
dc.publisherGöteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), Västra Hamngatan 25, Box 300, SE 405 30 Göteborgsv
dc.relation.ispartofseriesPIL-Rapportsv
dc.relation.ispartofseries2011:02sv
dc.relation.urihttp://www.pil.gu.se/rapportersv
dc.subjectAlternativa undervisningsformersv
dc.subjectRamfaktorersv
dc.titleUtmaningar vid användning av alternativa undervisningsformer - en kartläggning av ramfaktorersv
dc.typeTextsv
dc.type.svepreportsv
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL)eng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)swe
dc.contributor.organizationEnheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)sv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post