Läromedel i etikundervisning
Abstract
Syfte: Det vi kommer att göra i uppsatsen är att problematisera läromedlen som används på
OP i kursen ”Etik och livsfrågor”. Frågan är hur läromedlen handskas med tillämpad etik. Ger
de eleven de verktyg som behövs för deras framtida yrke? Är de verktygen de ger det mest
rimliga att använda sig av för att hantera etiska konflikter? Vidare frågar vi oss som blivande
lärare: Är framställningen pedagogisk så att eleven förstår relevansen för yrket? De här
frågeställningarna hänger samman på följande sätt: Om läromedlen brister i det pedagogiska
då förlorar man elevens möjlighet att förstå etik som någonting som har med det kommande
yrket att göra. Detta innebär att eleven inte kan ta till sig eventuella verktyg från läromedlen
för att hantera etiska konflikter.
Metod: Litteraturgranskning av läromedel i kursen ”Etik och livsfrågor” på
Omvårdnadsprogrammet.
Resultat: Vad den här undersökningen påvisar att läromedlen är av god pedagogisk kvalité.
Däremot behövs det ytterligare ett alternativ som etisk beslutsmodell – koherensteori.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Sandström, Johan
Mellgren, Carl
Keywords
Etikundervisning
omvårdnadsprogrammet
tillämpad etik
Language
sv