Läromedel i etikundervisning
dc.contributor.author | Sandström, Johan | sv |
dc.contributor.author | Mellgren, Carl | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T15:47:17Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T15:47:17Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25896 | |
dc.description.abstract | Syfte: Det vi kommer att göra i uppsatsen är att problematisera läromedlen som används på OP i kursen ”Etik och livsfrågor”. Frågan är hur läromedlen handskas med tillämpad etik. Ger de eleven de verktyg som behövs för deras framtida yrke? Är de verktygen de ger det mest rimliga att använda sig av för att hantera etiska konflikter? Vidare frågar vi oss som blivande lärare: Är framställningen pedagogisk så att eleven förstår relevansen för yrket? De här frågeställningarna hänger samman på följande sätt: Om läromedlen brister i det pedagogiska då förlorar man elevens möjlighet att förstå etik som någonting som har med det kommande yrket att göra. Detta innebär att eleven inte kan ta till sig eventuella verktyg från läromedlen för att hantera etiska konflikter. Metod: Litteraturgranskning av läromedel i kursen ”Etik och livsfrågor” på Omvårdnadsprogrammet. Resultat: Vad den här undersökningen påvisar att läromedlen är av god pedagogisk kvalité. Däremot behövs det ytterligare ett alternativ som etisk beslutsmodell – koherensteori. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Etikundervisning | sv |
dc.subject | omvårdnadsprogrammet | sv |
dc.subject | tillämpad etik | sv |
dc.title | Läromedel i etikundervisning | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |