dc.contributor.author | Larsson, Louise | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:12:34Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:12:34Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25900 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med arbetet är att ta reda på hur föräldrarna ser på likabehandlingsplanen och dess innehåll, dvs se om
föräldrarna upplever att det som står i styrdokument och liknande dokument stämmer med hur det ser ut i
praktiken. De konkreta frågeställningarna är:
-Vad vet föräldrarna om likabehandlingsplanen?
-Hur har de fått informationen?
-Vad vet de om skolans skyldigheter gentemot lagen vad gäller arbetet med likabehandling och
kränkningar?
-Hur ser föräldrarna på den berörda skolans arbete med likabehandlingsplanen och dess innehåll samt
sin egen roll i arbetet?
Det som framkom genom intervjuer av föräldrar till barn i årskurserna 1-3 på en liten skola i Västra Götalands
län, var att föräldrarnas kunskaper var bristfälliga vad gällde planens innehåll samt de lagar som reglerade detta.
Informationen från skolan om planen och dess innehåll nådde inte fram till alla föräldrarna. Detta berodde delvis
på att föräldrarna själva inte varit närvarande när informationen gavs, men även att den inte nått de föräldrarna
som var närvarande. När det gällde skolans arbete med planen gick åsikterna isär. Föräldrarnas egen roll i arbetet
med likabehandlingsplanens innehåll var de dock överens om. De ansåg att de kunde prata med sina barn.
När det gäller studiens betydelse för läraryrket anser jag att det här med föräldrakontakt är något som är viktigt
och som tyvärr inte belysts i den utbildning som jag tagit del av. Det uttrycks i Lpo94 att skolan och hemmet
skall samverka när det gäller elevernas utbildning och fostran. Därför anser jag att det är viktigt att försöka ta
reda på hur detta ser ut i praktiken. Med fokus på det här med samverkan, information och kunskap om
likabehandlingsplanen får jag in en viktig dimension, där skolan och hemmet genom samarbetet verkligen skulle
kunna göra skillnad. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | likabehandlingsplan | sv |
dc.subject | mobbning | sv |
dc.subject | kränkande behandling | sv |
dc.title | Föräldrarna och likabehandlingsplanen -En kvalitativ studie om hur insatta föräldrarna är i likabehandlingsplanen och dess innehåll | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |