• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Föräldrarna och likabehandlingsplanen -En kvalitativ studie om hur insatta föräldrarna är i likabehandlingsplanen och dess innehåll

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med arbetet är att ta reda på hur föräldrarna ser på likabehandlingsplanen och dess innehåll, dvs se om föräldrarna upplever att det som står i styrdokument och liknande dokument stämmer med hur det ser ut i praktiken. De konkreta frågeställningarna är: -Vad vet föräldrarna om likabehandlingsplanen? -Hur har de fått informationen? -Vad vet de om skolans skyldigheter gentemot lagen vad gäller arbetet med likabehandling och kränkningar? -Hur ser föräldrarna på den berörda skolans arbete med likabehandlingsplanen och dess innehåll samt sin egen roll i arbetet? Det som framkom genom intervjuer av föräldrar till barn i årskurserna 1-3 på en liten skola i Västra Götalands län, var att föräldrarnas kunskaper var bristfälliga vad gällde planens innehåll samt de lagar som reglerade detta. Informationen från skolan om planen och dess innehåll nådde inte fram till alla föräldrarna. Detta berodde delvis på att föräldrarna själva inte varit närvarande när informationen gavs, men även att den inte nått de föräldrarna som var närvarande. När det gällde skolans arbete med planen gick åsikterna isär. Föräldrarnas egen roll i arbetet med likabehandlingsplanens innehåll var de dock överens om. De ansåg att de kunde prata med sina barn. När det gäller studiens betydelse för läraryrket anser jag att det här med föräldrakontakt är något som är viktigt och som tyvärr inte belysts i den utbildning som jag tagit del av. Det uttrycks i Lpo94 att skolan och hemmet skall samverka när det gäller elevernas utbildning och fostran. Därför anser jag att det är viktigt att försöka ta reda på hur detta ser ut i praktiken. Med fokus på det här med samverkan, information och kunskap om likabehandlingsplanen får jag in en viktig dimension, där skolan och hemmet genom samarbetet verkligen skulle kunna göra skillnad.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25900
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25900_1.pdf (400.7Kb)
Datum
2011
Författare
Larsson, Louise
Nyckelord
likabehandlingsplan
mobbning
kränkande behandling
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV