Estetiska ämnen och skolan: Ämnesintegrering, inlärning och gruppdynamik ur lärares perspektiv
Abstract
Vi ska undersöka hur förekommande ämnesintegrering är beträffande de teoretiska i samröre med de estetiska
ämnena enligt lärare. Samt om lärarna tror att detta påverkar gruppdynamiken och detta i sin tur inlärningen hos
eleverna. Vår huvudfråga är hur förekommande ämnesintegreringen av de estetiska ämnena är. För att ta reda på
detta har vi genomfört enkätundersökningar samt ett antal intervjuer. Tillsammans med den litteratur vi har läst,
både den som gäller för idag och den historiska, och vår egen undersökning ger detta oss vissa belägg för den tes
vi ursprungligen haft, nämligen att estetiska uttrycksformer är behjälpliga för elevers inlärning både beträffande
socialt beteende och teoretiska kunskaper. Vårt resultat har visat att drygt 80 % av lärarna i enkätundersökningen
arbetar estetiskt ämnesintegrerat och av dessa är det drygt 50 % som gör det frekvent. Lärarna som har ställt upp
i vår enkätundersökning samt i intervjuerna har styrkt vår och även litteraturens åsikter vad det beträffar de
estetiska ämnenas positiva effekter på inlärning, 100 % av de tillfrågade tror att de har en positiv inverkan. 90 %
av de tillfrågade tror att även gruppdynamiken påverkas positivt.
Kunskapen om vilka positiva effekter de estetiska uttrycksformerna har på lärande och gruppdynamiken tror vi
är väsentligt för läraryrket eftersom det finns så mycket alternativa undervisningsstrategier att hämta där som gör
att man kan anpassa sin undervisning till fler individers sätt att lära. Enligt oss, lärarna och litteratur lär
människor med olika sinnen och därmed behövs en kunskap om att nyttja dess estetiska uttryck för att komma åt
dessa inlärningsmetoder.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Arelid, Christina
Norberg, Malin
Keywords
Estetiska ämnen
ämnesintegrering
inlärning
Language
sv