• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Estetiska ämnen och skolan: Ämnesintegrering, inlärning och gruppdynamik ur lärares perspektiv

Sammanfattning
Vi ska undersöka hur förekommande ämnesintegrering är beträffande de teoretiska i samröre med de estetiska ämnena enligt lärare. Samt om lärarna tror att detta påverkar gruppdynamiken och detta i sin tur inlärningen hos eleverna. Vår huvudfråga är hur förekommande ämnesintegreringen av de estetiska ämnena är. För att ta reda på detta har vi genomfört enkätundersökningar samt ett antal intervjuer. Tillsammans med den litteratur vi har läst, både den som gäller för idag och den historiska, och vår egen undersökning ger detta oss vissa belägg för den tes vi ursprungligen haft, nämligen att estetiska uttrycksformer är behjälpliga för elevers inlärning både beträffande socialt beteende och teoretiska kunskaper. Vårt resultat har visat att drygt 80 % av lärarna i enkätundersökningen arbetar estetiskt ämnesintegrerat och av dessa är det drygt 50 % som gör det frekvent. Lärarna som har ställt upp i vår enkätundersökning samt i intervjuerna har styrkt vår och även litteraturens åsikter vad det beträffar de estetiska ämnenas positiva effekter på inlärning, 100 % av de tillfrågade tror att de har en positiv inverkan. 90 % av de tillfrågade tror att även gruppdynamiken påverkas positivt. Kunskapen om vilka positiva effekter de estetiska uttrycksformerna har på lärande och gruppdynamiken tror vi är väsentligt för läraryrket eftersom det finns så mycket alternativa undervisningsstrategier att hämta där som gör att man kan anpassa sin undervisning till fler individers sätt att lära. Enligt oss, lärarna och litteratur lär människor med olika sinnen och därmed behövs en kunskap om att nyttja dess estetiska uttryck för att komma åt dessa inlärningsmetoder.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25901
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25901_1.pdf (554.6Kb)
Datum
2011
Författare
Arelid, Christina
Norberg, Malin
Nyckelord
Estetiska ämnen
ämnesintegrering
inlärning
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV