Lärarens roll i en-till-en projekt
Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur man förbereder lärare inför
att börja jobba med en-till-en projekt. Vi har gjort en stickprovskontroll på en skola som
nyligen har infört en-till-en projekt. Vi vill se om lärarollen förändras och i så fall på vilket
sätt. I denna studie har vi gjort en litteraturstudie för att få en överblick på ämnet. Vi har
använt oss av en kvalitativ studie i form av interjuver med IT-pedagoger och med rektor på
skolan. Vi har även gjort en kvantitativ studie i form av en webbaserad enkät med lärarna på
skolan, att det läggs väldigt lite förberedelse på lärarna inför ett sådant projekt. Resultatet från
vår studie och även från litteraturstudien visar att det läggs för lite tid på att förbereda lärarna
inför en-till-en projekt. Denna studie är av yttersta betydelse för läraryrket eftersom vi nu i
detta arbete lyfter fram lärarens roll i en-till-en projekt där man annars bara pratar om
eleverna.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Björnfot, Marcus
Matematik, IKT
Nyckelord
En-till-en
lärare
IKT
Förberedelse
Språk
sv