• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språkets betydelse för matematik

Abstract
 Vad kan det beror på att elever har svårigheter med matematikinlärning? Hur ser lärarna på språkets betydelse för lärande och undervisning i matematik? Metod Arbete utgår ifrån en kvalitativ metod som bygger på intervju med ett antal lärare i fyra olika grundskolor för tidigare år. Jag har använt bandspelaren under intervjun med lärarna, för att kunna omskriva och analysera dem i arbetet. Resultat Resultat efter min undersökning åskådliggör att både enspråkig elev och tvåspråkig elev kan ha matematiksvårigheter som beror på olika saker. I intervjuarna fick jag fram att matematiksvårigheter beror på olika saker, som att eleven har gått för fort fram i matematiken eller alla har samma lärobok, eftersom eleverna är på olika nivå. Med en gemensam lärobok betyder att några är långt fram och några inte kan och de inte utvecklas särskilt mycket. Jag har fått reda på att lärarna menar att det inte bara är matematik i sig som kan vara svårt utan att det finns språkliga aspekter också. Det är viktigt med språket, om inte eleven förstår allt läraren säger då problemet finns och det finns många elever med den bristen. Med språket kan man beskriva sina känslor eller kan förstå matematik språket. Det finns många begrepp i svenska språket som kan vara svårt för svenska elever också då blir det dubbelt så svårt för tvåspråkiga elever dvs. minoritets elever. Jag har fått reda på att dessa lärare som undervisar i en mångkulturell skola brukar övertyga föräldrarna att söka modersmålsundervisningen för sina barn eftersom det stärker svenska språket. Barnen som har modersmålsundervisning syns på deras läs- och skriv och matematikinlärning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25909
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25909_1.pdf (147.7Kb)
Date
2011
Author
HamaSalih, Ashna
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV