Språkets betydelse för matematik
Sammanfattning
Vad kan det beror på att elever har svårigheter med matematikinlärning?
Hur ser lärarna på språkets betydelse för lärande och undervisning i matematik?
Metod
Arbete utgår ifrån en kvalitativ metod som bygger på intervju med ett antal lärare i fyra olika
grundskolor för tidigare år. Jag har använt bandspelaren under intervjun med lärarna, för att
kunna omskriva och analysera dem i arbetet.
Resultat
Resultat efter min undersökning åskådliggör att både enspråkig elev och tvåspråkig
elev kan ha matematiksvårigheter som beror på olika saker. I intervjuarna fick jag
fram att matematiksvårigheter beror på olika saker, som att eleven har gått för fort
fram i matematiken eller alla har samma lärobok, eftersom eleverna är på olika nivå.
Med en gemensam lärobok betyder att några är långt fram och några inte kan och de
inte utvecklas särskilt mycket. Jag har fått reda på att lärarna menar att det inte bara är
matematik i sig som kan vara svårt utan att det finns språkliga aspekter också. Det är
viktigt med språket, om inte eleven förstår allt läraren säger då problemet finns och det
finns många elever med den bristen. Med språket kan man beskriva sina känslor eller
kan förstå matematik språket. Det finns många begrepp i svenska språket som kan
vara svårt för svenska elever också då blir det dubbelt så svårt för tvåspråkiga elever
dvs. minoritets elever. Jag har fått reda på att dessa lärare som undervisar i en
mångkulturell skola brukar övertyga föräldrarna att söka modersmålsundervisningen
för sina barn eftersom det stärker svenska språket. Barnen som har
modersmålsundervisning syns på deras läs- och skriv och matematikinlärning.
Examinationsnivå
Student essay