• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vilken roll avses religionshistoria ha i den svenska skolan ? En studie av kurs- och ämnesplanerna för religionskunskap i Lgr11

Abstract
Denna studie har som syfte att problematisera och klargöra vilken roll religionshistoria har i styrdokumenten för religionsundervisning i den svenska skolan. För att uppnå syftet har vi arbetat utifrån frågeställningen: Vilken roll avses religionshistoria ha i den svenska skolan? Vi har undersökt kurs- och ämnesplanerna för religionskunskap i Lgr11 som börjar gälla från och med augusti 2011. Genom att studera de begrepp som används och som implicerar historiska perspektiv har vi kartlagt i vilken utsträckning religionshistoria förekommer i styrdokumenten. Detta resultat har sedan jämförts med nu gällande kursplaner som ursprungligen utformades i och med skolreformen 1994. Samtidigt har vi problematiserat begreppet religion och hur det används i Lgr11. Resultatet tyder på att begreppet religion kan få en allmängiltig tolkning samtidigt som det finns en tvetydighet mellan sekulära och religiösa riter. Vidare visar undersökningen att tre typer av formulering förekommer: de som tydligt visar historiska inslag, de som är öppna för tolkning och de som tydligt inriktar sig på hur religion tar sig uttryck i samtiden. När det gäller grundskolan ser vi en tydlig ökning av sådana avsnitt som innehåller religionshistoriska perspektiv. När det gäller gymnasieskolan är resultaten mer tvetydiga men vi kan se att de olika kurserna får ett tydligare fokus. Dessutom tillkommer en kurs som är fokuserar på forskning och därmed till sitt innehåll och inriktning skiljer sig en hel del från de resterande
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25911
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25911_1.pdf (139.1Kb)
Date
2011
Author
Pettersson, Jon
Keywords
religionskunskap
religionshistoria
kursplan
ämn
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV