• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vilken roll avses religionshistoria ha i den svenska skolan ? En studie av kurs- och ämnesplanerna för religionskunskap i Lgr11

Sammanfattning
Denna studie har som syfte att problematisera och klargöra vilken roll religionshistoria har i styrdokumenten för religionsundervisning i den svenska skolan. För att uppnå syftet har vi arbetat utifrån frågeställningen: Vilken roll avses religionshistoria ha i den svenska skolan? Vi har undersökt kurs- och ämnesplanerna för religionskunskap i Lgr11 som börjar gälla från och med augusti 2011. Genom att studera de begrepp som används och som implicerar historiska perspektiv har vi kartlagt i vilken utsträckning religionshistoria förekommer i styrdokumenten. Detta resultat har sedan jämförts med nu gällande kursplaner som ursprungligen utformades i och med skolreformen 1994. Samtidigt har vi problematiserat begreppet religion och hur det används i Lgr11. Resultatet tyder på att begreppet religion kan få en allmängiltig tolkning samtidigt som det finns en tvetydighet mellan sekulära och religiösa riter. Vidare visar undersökningen att tre typer av formulering förekommer: de som tydligt visar historiska inslag, de som är öppna för tolkning och de som tydligt inriktar sig på hur religion tar sig uttryck i samtiden. När det gäller grundskolan ser vi en tydlig ökning av sådana avsnitt som innehåller religionshistoriska perspektiv. När det gäller gymnasieskolan är resultaten mer tvetydiga men vi kan se att de olika kurserna får ett tydligare fokus. Dessutom tillkommer en kurs som är fokuserar på forskning och därmed till sitt innehåll och inriktning skiljer sig en hel del från de resterande
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25911
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25911_1.pdf (139.1Kb)
Datum
2011
Författare
Pettersson, Jon
Nyckelord
religionskunskap
religionshistoria
kursplan
ämn
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV