Vilken roll avses religionshistoria ha i den svenska skolan ? En studie av kurs- och ämnesplanerna för religionskunskap i Lgr11
Sammanfattning
Denna studie har som syfte att problematisera och klargöra vilken roll religionshistoria har i
styrdokumenten för religionsundervisning i den svenska skolan. För att uppnå syftet har vi
arbetat utifrån frågeställningen: Vilken roll avses religionshistoria ha i den svenska skolan?
Vi har undersökt kurs- och ämnesplanerna för religionskunskap i Lgr11 som börjar gälla från
och med augusti 2011. Genom att studera de begrepp som används och som implicerar
historiska perspektiv har vi kartlagt i vilken utsträckning religionshistoria förekommer i
styrdokumenten. Detta resultat har sedan jämförts med nu gällande kursplaner som
ursprungligen utformades i och med skolreformen 1994. Samtidigt har vi problematiserat
begreppet religion och hur det används i Lgr11. Resultatet tyder på att begreppet religion kan
få en allmängiltig tolkning samtidigt som det finns en tvetydighet mellan sekulära och
religiösa riter. Vidare visar undersökningen att tre typer av formulering förekommer: de som
tydligt visar historiska inslag, de som är öppna för tolkning och de som tydligt inriktar sig på
hur religion tar sig uttryck i samtiden. När det gäller grundskolan ser vi en tydlig ökning av
sådana avsnitt som innehåller religionshistoriska perspektiv. När det gäller gymnasieskolan är
resultaten mer tvetydiga men vi kan se att de olika kurserna får ett tydligare fokus. Dessutom
tillkommer en kurs som är fokuserar på forskning och därmed till sitt innehåll och inriktning
skiljer sig en hel del från de resterande
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Pettersson, Jon
Nyckelord
religionskunskap
religionshistoria
kursplan
ämn
Språk
sv