Show simple item record

dc.contributor.authorPersson, Emmasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:18:57Z
dc.date.available2011-06-30T16:18:57Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25912
dc.description.abstractI detta arbete kommer ni att få läsa om utomhuspedagogik. Då naturen alltid varit en viktig del i min uppväxt vill jag genom denna uppsats inspirera andra pedagoger att låta sina elever få uppleva naturen och få chansen till att skapa en relation till naturen som inte går att ersätta med något annat. Syftet med denna undersökning är att berätta om utomhuspedagogikens betydelse för elevers inlärning och utveckling och att i huvudsak ta reda på i vilken mån verksamma pedagoger anser att det är möjligt att uppnå målen i matematik och svenska genom att bedriva undervisningen ute i naturen. Med att ha undervisningen ute menar jag inte genom att flytta ut lektionen i naturen utan att använda naturen som en del i lärandet. Arbetet är kopplat till uppfyllelse av specifika mål för årskurs 3. Jag har valt att använda mig av kvalitativ undersökning och har intervjuat fyra verksamma pedagoger från olika skolor i Göteborg. Två är verksamma på en skola i östra Göteborg där de har praktisk undervisning med årskurs 3-5 och ägnar all sin undervisning helt åt praktiskt arbete och utomhuspedagogik med eleverna. Den andra respondenten är pedagog på naturskolan i Göteborg och åker runt i olika klasser och har utomhuspedagogik med dessa elever. Den fjärde är klasslärare på en skola och har mycket utomhuspedagogik i sin undervisning. Hon här även universitetskurser på olika universitet i Sverige. Jag har även haft kontakt med Gunilla Ericsson som är utbildad pedagog och verksam forskare inom utomhuspedagogik. Genom mina intervjuer och forskarnas tankar diskuterar jag kring utomhuspedagogikens vikt för elevernas lärande och utveckling. Med hjälp av intervjuerna och tidigare forskares resonemang och tankar diskuterar jag även kopplingen mellan inne- och uteverksamhet. Jag ska även försöka få svar på om man kan uppfylla målen genom att ha utomhuspedagogik.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectUtomhuspedagogiksv
dc.subjectutvecklingsv
dc.subjectkursmål,sv
dc.titleVarför göra det inne som man kan göra lika bra ute?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record