Varför göra det inne som man kan göra lika bra ute?
Abstract
I detta arbete kommer ni att få läsa om utomhuspedagogik. Då naturen alltid varit en viktig del i min
uppväxt vill jag genom denna uppsats inspirera andra pedagoger att låta sina elever få uppleva naturen och
få chansen till att skapa en relation till naturen som inte går att ersätta med något annat. Syftet med denna
undersökning är att berätta om utomhuspedagogikens betydelse för elevers inlärning och utveckling och att i
huvudsak ta reda på i vilken mån verksamma pedagoger anser att det är möjligt att uppnå målen i matematik
och svenska genom att bedriva undervisningen ute i naturen. Med att ha undervisningen ute menar jag inte
genom att flytta ut lektionen i naturen utan att använda naturen som en del i lärandet. Arbetet är kopplat till
uppfyllelse av specifika mål för årskurs 3.
Jag har valt att använda mig av kvalitativ undersökning och har intervjuat fyra verksamma pedagoger från
olika skolor i Göteborg. Två är verksamma på en skola i östra Göteborg där de har praktisk undervisning
med årskurs 3-5 och ägnar all sin undervisning helt åt praktiskt arbete och utomhuspedagogik med eleverna.
Den andra respondenten är pedagog på naturskolan i Göteborg och åker runt i olika klasser och har
utomhuspedagogik med dessa elever. Den fjärde är klasslärare på en skola och har mycket
utomhuspedagogik i sin undervisning. Hon här även universitetskurser på olika universitet i Sverige. Jag har
även haft kontakt med Gunilla Ericsson som är utbildad pedagog och verksam forskare inom
utomhuspedagogik.
Genom mina intervjuer och forskarnas tankar diskuterar jag kring utomhuspedagogikens vikt för elevernas
lärande och utveckling. Med hjälp av intervjuerna och tidigare forskares resonemang och tankar diskuterar
jag även kopplingen mellan inne- och uteverksamhet. Jag ska även försöka få svar på om man kan uppfylla
målen genom att ha utomhuspedagogik.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Persson, Emma
Keywords
Utomhuspedagogik
utveckling
kursmål,
Language
sv