Läs- och skrivutveckling hos barn i tidiga år: Jämförande studie mellan Sverige och Iran
Abstract
Syfte: vårt syfte är att undersöka hur pedagoger i Sverige och Iran jobbar med läsning och
skrivning med barn i tidiga år, vilka teorier och metoder används av lärarna i arbetet och hur
dessa påverkar barnets läs- och skrivutveckling och även barn med läs- och skrivsvårigheter.
Huvudfrågor: våra frågeställningar i samband med syftet är:
– Hur ser undervisningen för läs och skrivning ut i svenska skolor i jämförelse med iranska skolor?
– Hur arbetar lärarna i Sverige/Iran med att förebygga och skapa bättre förutsättningar för barn som har läs- och skrivsvårigheter?
Metod och material: våra undersökningar består av 8 intervjuer och 5 observationer, 3
intervjuer ochobservationer i Iran och 5 intervjuer och 3 observationer i Sverige.
Observationerna består av den fysiska miljön, lärarnas arbetssätt och hur lärarna utvecklar och
åtgärdar barns läs- och skrivsvårigheter. Vi har använt oss av relevanta litteratturer och
adekvata forskningar på olika webbsidor på nätet för att få en utvidgad syn på ämnet.
Resultat: de teorier och metoder som används av pedagogerna i länderna skiljer sig i viss
mån, men respondenterna tycker att läsning och skrivning ska stödja varandra och arbetas
parallellt för att hjälpa barnets läs- och skrivutveckling. Pedagogernas arbetsätt och
kompetens, val av metod och klassens miljö inspierar barnen till läs- och skrivaktiviteter.
Barn med särskilda behov får extra stöd av specialpedagoger i Sverige.
Slutsatser: vi kan inte generalisera våra undersökningar, men det som vi har kommit fram till
är att i Sverige har pedagoger större möjligheter till att kunna använda sig av tillgängliga
material än i Iran, på grund av ekonomiska skäl och brist på forskning inom området, läsning
och skrivning. När det gäller teorier är det sociokulturellt perspektiv som lämnar spår efter sig
i skolsystemet i Sverige men har även sin förankring i behaviorismen och kognitivismen. I
Iran är det behaviorismen och det individuella arbetet som är genomsyrande, men det håller
på att förändras tack vare nya forskningar och samhällets nya syn på skolväsendet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Esmaeili, Niloufar
Naderi, Mansoureh
Keywords
Läs- och skrivinlärning
barns läs- och skrivutvec
Language
sv