Show simple item record

dc.contributor.authorMathiasson, Danielasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:19:13Z
dc.date.available2011-06-30T16:19:13Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25919
dc.description.abstractSyfte Syftet med uppsatsen är ta reda på hur man genom att arbeta med IT kan underlätta barns lärande. Genom att föreslå och testa ett arbetssätt vill jag se hur man genom att arbeta med dokumentation med hjälp av IT kan hjälpa barn att se sitt eget lärande. Frågeställning  Hur kan IT hjälpa barnen att kommunicera vad de har lärt sig? o Hur kan användning av en blogg leda till att barns lärande underlättas? Metod och material För att besvara frågeställningen genomfördes ett experiment med en blogg som grund. Experimentet genomfördes i en förskoleklass med barn i åldern 5-6 år. Resultatet analyserades sedan utifrån tidigare forskning som går att koppla till ämnet. Resultat Bloggen visade sig underlätta såväl dokumentation som lärande. Resultatet presenteras och analyseras efter de många teman som återfinns i blogginläggen och som har relevans för läraryrket och för verksamheten i förskola och skola. Betydelse för läraryrket Att experimentet genomfördes parallellt med den ordinarie verksamheten i en förskoleklass och med direkt koppling till denna gör att vi tydligt kan se relevansen för läraryrket. Resultaten visar hur och varför en blogg som dokumenterande verktyg kan användas i förskola och skola. Samtidigt har även informations- och kommunikationstekniken betydelse för läraryrket, i en tid när lärare utbildas genom bland annat PIM, praktiskt IT- och mediekompetens.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBloggsv
dc.subjectförskoleklasssv
dc.subjectITsv
dc.subjectdigital dokumentationsv
dc.titleAtt blogga för att synliggöra lärandesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record