• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bratwurst, Bier und Knödel oder Beethoven, BMW und Kant? Hur den tyska kulturen framställs i bild och text i läroböcker i tyska.

Sammanfattning
Syftet med undersökningen är att se hur den tyska kulturen framställs i olika läroböcker i tyska som används i språkundervisningen i svenska grundskolor. Uppsatsen behandlar två frågeställningar; dels hur den tyska kulturen framställs i bild och text i läroböckerna och dels vad för bild eleverna får av tysk kultur via läroböckerna. Undersökningen som består av två delar, har gått ut på att analysera texter och bilder i tre olika läromedelsserier om vardera fyra böcker samt en enkätundersökning bland sammanlagd 149 elever på tre olika skolor i västra Sverige. Resultatet av enkätundersökningen visar att elever som läser tyska har en genomgående positiv och allsidig bild av Tyskland och tysk kultur i jämförelse med elever som inte läser tyska som språkval i årskurs 6 och 9. Resultatet av text- och bildanalysen visar att det råder skillnader mellan läroböckerna i tyska, främst märkbart är det bland elevmaterialet för årskurs 6. Undersökningen visar att en av böckerna saknar mer eller mindre tysk kulturanknytning, den andra håller en allmänkulturell profil medan den tredje försätter eleverna i den tyska verkligheten från första början. Kopplingen mellan elevernas svar på enkätfrågorna och läromedlens kulturförmedling har ett uppenbart samband. Ju fler typiskt tyska företeelser eleven kommer i kontakt med, desto större är behållningen. För språkläraren är det viktigt att på ett sakkunnigt och engagerande sätt förmedla den tyska kulturen som är en del av språket. Läraren bör även kritiskt granska de olika läromedlen och ev. sammanställa kompletterande material som svarar mot styrdokumentens direktiv om språkens kommunikativa, funktionella samt interkulturella mål.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25922
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25922_1.pdf (143.6Kb)
Datum
2011
Författare
Dernegård, Helgard Kihm
Nyckelord
Tysk kultur
läromedel i tyska
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV