Show simple item record

dc.contributor.authorAndrén, Jennifersv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:19:22Z
dc.date.available2011-06-30T16:19:22Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25923
dc.description.abstractSammanfattning Min undersökning handlar om fysisk aktivitet och fysisk mognad hos barn i förskolan. Bakgrunden till granskningen är att jag upptäckt vikten av fysisk aktivitet för både fysisk, emotionell och social mognad. Syftet med min undersökning har i första hand utgått från pedagogernas ansvar vad gäller den fysiska aktiviteten. Mina huvudfrågor inriktar sig också på hur personalen arbetar och vad de gör. Min metod har varit kvalitativ utifrån intervjuer med strukturerade frågeställningar. Jag har intervjuat fem förskollärare. Deras svar har jag sedan jämfört med vad aktuell forskning och litteratur säger om barns utveckling och fysisk aktivitet. Svaren pekar på en enighet omkring fysisk aktivitet för utveckling av både finmotorik och grovmotorik. Det framkommer också att förskolorna arbetar kontinuerligt med ämnet i verksamheten. Resultatet som jag redovisar pekar på skillnader i grundutbildningen men även möjligheter till vidare kompetensutveckling beroende på de ekonomiska förutsättningar som finns för verksamheterna. Denna undersökning ger en översiktlig bild av var vi står inom förskoleverksamheten och lärarnas betydelse för att i den pedagogik man använder sig av ständigt vara medveten om barns förutsättningar till lek och fysisk aktivitet. Även medvetenheten om faran med stillasittande aktiviteter påpekar jag både genom litteratur och i intervjuerna. Initialt kan man säga att undersökningen kan vara ett startskott för det påbörjade arbetet med att medvetet ta vara på barns fysiska förutsättningar och därigenom fostra barn till välbefinnande medmänniskor.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFysisk aktivitetsv
dc.subjectmiljösv
dc.subjectförhållningssättsv
dc.subjectengagemsv
dc.titleStimulans och uppmuntran av fysisk aktivitet i förskolans verksamhet. En studie gjord att belysa pedagogernas förhållningssätt och ageranden gentemot barns fysiska utveckling och behov.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record