• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stimulans och uppmuntran av fysisk aktivitet i förskolans verksamhet. En studie gjord att belysa pedagogernas förhållningssätt och ageranden gentemot barns fysiska utveckling och behov.

Abstract
Sammanfattning Min undersökning handlar om fysisk aktivitet och fysisk mognad hos barn i förskolan. Bakgrunden till granskningen är att jag upptäckt vikten av fysisk aktivitet för både fysisk, emotionell och social mognad. Syftet med min undersökning har i första hand utgått från pedagogernas ansvar vad gäller den fysiska aktiviteten. Mina huvudfrågor inriktar sig också på hur personalen arbetar och vad de gör. Min metod har varit kvalitativ utifrån intervjuer med strukturerade frågeställningar. Jag har intervjuat fem förskollärare. Deras svar har jag sedan jämfört med vad aktuell forskning och litteratur säger om barns utveckling och fysisk aktivitet. Svaren pekar på en enighet omkring fysisk aktivitet för utveckling av både finmotorik och grovmotorik. Det framkommer också att förskolorna arbetar kontinuerligt med ämnet i verksamheten. Resultatet som jag redovisar pekar på skillnader i grundutbildningen men även möjligheter till vidare kompetensutveckling beroende på de ekonomiska förutsättningar som finns för verksamheterna. Denna undersökning ger en översiktlig bild av var vi står inom förskoleverksamheten och lärarnas betydelse för att i den pedagogik man använder sig av ständigt vara medveten om barns förutsättningar till lek och fysisk aktivitet. Även medvetenheten om faran med stillasittande aktiviteter påpekar jag både genom litteratur och i intervjuerna. Initialt kan man säga att undersökningen kan vara ett startskott för det påbörjade arbetet med att medvetet ta vara på barns fysiska förutsättningar och därigenom fostra barn till välbefinnande medmänniskor.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25923
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25923_1.pdf (144.0Kb)
Date
2011
Author
Andrén, Jennifer
Keywords
Fysisk aktivitet
miljö
förhållningssätt
engagem
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV