Hur kan musik främja utveckling av barns sociala förmågor?
Abstract
Syftet med detta examensarbete är att undersöka och belysa hur musik kan användas som verktyg i barns sociala
utveckling. De sociala förmågor jag valt att fokusera på, som hämtats ur styrdokument för förskola, är empati,
gruppgemenskap/samspel och förståelse för människors lika värde. Förskolans läroplan innehåller även
strävansmål som innebär att musik och estetiska ämnen skall vara en del av verksamheten. Genom intervjuer
med förskollärare och jämförelse med tidigare forskning inom ämnet har jag kommit fram till att musik har en
stor roll i förskolan. Både forskning och respondenternas svar visar på att musik kan vara ett verktyg för att
stärka de tre förmågor jag nämnde ovan. Även respondenter som inte känner sig bra på att sjunga, ser fördelar
med att använda sång i verksamheten. För lärare som gillar att musicera tillsammans med barnen och eleverna
kan denna undersökning ge ytterligare argument och inspiration till att fortsätta använda musik i verksamheten
för att främja de sociala förmågorna. Men även de lärare som inte intresserat sig för musik tidigare kan få en
uppmuntran till att börja då de ser vilka fördelar som finns. Dessa lärare får kanske också en förståelse för att
man inte behöver ha den vackraste sångrösten för att barn ska finna att musik är roligt och givande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Rimshult, Sofia
Keywords
Musik
social utveckling
förskola
empati
Language
sv