• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur kan musik främja utveckling av barns sociala förmågor?

Sammanfattning
Syftet med detta examensarbete är att undersöka och belysa hur musik kan användas som verktyg i barns sociala utveckling. De sociala förmågor jag valt att fokusera på, som hämtats ur styrdokument för förskola, är empati, gruppgemenskap/samspel och förståelse för människors lika värde. Förskolans läroplan innehåller även strävansmål som innebär att musik och estetiska ämnen skall vara en del av verksamheten. Genom intervjuer med förskollärare och jämförelse med tidigare forskning inom ämnet har jag kommit fram till att musik har en stor roll i förskolan. Både forskning och respondenternas svar visar på att musik kan vara ett verktyg för att stärka de tre förmågor jag nämnde ovan. Även respondenter som inte känner sig bra på att sjunga, ser fördelar med att använda sång i verksamheten. För lärare som gillar att musicera tillsammans med barnen och eleverna kan denna undersökning ge ytterligare argument och inspiration till att fortsätta använda musik i verksamheten för att främja de sociala förmågorna. Men även de lärare som inte intresserat sig för musik tidigare kan få en uppmuntran till att börja då de ser vilka fördelar som finns. Dessa lärare får kanske också en förståelse för att man inte behöver ha den vackraste sångrösten för att barn ska finna att musik är roligt och givande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25924
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25924_1.pdf (172.7Kb)
Datum
2011
Författare
Rimshult, Sofia
Nyckelord
Musik
social utveckling
förskola
empati
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV