Show simple item record

dc.contributor.authorPettersson, Annsofiesv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:19:35Z
dc.date.available2011-06-30T16:19:35Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25929
dc.description.abstractSyfte: Jag har valt att fördjupa mig kring ämnet ADHD/DAMP genom att belysa fenomenet utifrån  flera perspektiv samt genom att undersöka hur fenomenet påverkar pedagogerna och skolans  verksamhet. Jag har även velat söka förklaringen till hur vägen till diagnos kan se ut samt reflektera  kring hur skolans verksamhet och undervisning på bästa sätt kan anpassas för elever med särskilda  behov.  Metod/Material: Jag har valt att insamla material genom inläsning av litteratur som bidrar med en  bakgrundshistorik inom forskningsområdet, samt belyser olika förklaringar till fenomenet  ADHD/DAMP. Inläsning av litteratur kring begreppet normal – normalitet har även varit av relevans  för mitt arbete. Genom empiriska undersökningar, som utgjorts av intervjuer och observation, har  sedan ytterligare material insamlats. Resultaten har sedan tolkats kvalitativt.  Resultat: I studien görs en klar åtskillnad mellan fenomenen ADHD/DAMP, diagnoserna ADHD/DAMP  samt ett förtydligande kring de olika benämningarna ADHD och DAMP. Dagens forskning kring  ADHD/DAMP utgörs till största del av två olika inriktningar som belyser de beteendeavvikelser som  sammanlänkas med fenomenet ADHD/DAMP på olika sätt. Dessa inriktningar, den neuropsykiatriska  och den sociokulturella, härstammar således från olika forskningsdiscipliner som talar om fenomenet  i olika ordalag. Dessa inriktningar kommer troligen aldrig att mötas, trots att vårt samhälle säkerligen  skulle gynnas av det. En medvetenhet kring de olika förklaringsmodellerna bidrar dock till en  nyanserad tanke kring hur man kan bemöta individer med ADHD/DAMP problematik på bästa sätt.  De pedagoger som befinner sig ute i verksamheten reflekterar till synes inte nämnvärt över dessa  olika förklaringsmodeller, utan bemöter eleverna där de är utifrån behov. Fokus ligger istället på  pedagogiska strategier att tillämpa i bemötandet tillsammans med individer med särskilda behov.  Framkommer gör dock att det neuropsykiatriska paradigmet som den primära orsaksfaktorn är en väl  etablerad tanke på olika nivåer även om psykosociala orsaksfaktorer vägs in vid en ADHD/DAMP  bedömning. Vägen till diagnos är lång, både på gott – och ont och ett fastställande av diagnosen  innefattar en avvägning utifrån både positiva och negativa aspekter. Vår utmaning som pedagoger  består i att anpassa vår undervisning och vår pedagogik så att alla individer, oavsett diagnos eller ej,  får de bästa förutsättningarna att lyckas. Detta trots att vi ibland möts av hinder på organisatorisk  nivå.  En grundförutsättning är dock att vi har kunskap kring fenomenet och de pedagogiska  strategierna, kunskap som jag hoppas att denna studie kan bidra med!                                                                                         sv
dc.language.isosvsv
dc.titleEn studie kring ADHD/DAMPsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record