Liv under ordnade förhållanden – lärares förhållningssätt till ordning i skolan Termin/år: Ht 2010
Sammanfattning
Syfte:
Syftet med studien är att undersöka vilka förhållningssätt till ordningsarbete i
skolan man finner hos klasslärare i årskus 6-9 och vilka konsekvenser detta har
för eleverna. Vi har undersökt vad lärare anser att ordning är, hur de konkret
arbetar med ordningsfrågor och vilka konsekvenser detta har för eleverna.
Metod och material
Vi har genomfört 13 halvstrukturerade samtalsintervjuer med lärare i fem skolor
i Göteborgs kommun. De utskrivna intervjuerna ligger till grund för studiens
vidare analys och diskussion.
Resultat
Intervjusvaren låter sig sammanfattas i tre olika förhållningssätt till
ordningsarbete hos lärare som vi kallar auktoriärt, relationellt och
entreprenöriellt. Auktoritära lärare bestämmer själv i hög grad de normer som
ska råda i klassrummet och ser till att dessa efterlevs. De två andra synsätten
lägger ett större ansvar på elevgruppen eller den enskilde eleven för att skapa
ordning. Förhållningssätten ser olika på syftet med ordningsarbetet och hur man
bäst uppnår ordning. Genom begreppet dold läroplan identifierar vi olika dolda
krav som ställs på eleverna och indirekta budskap som förmedlas till dem.
Utifrån denna analys jämför vi förhållningssätten och problematiserar den kritik
som vi själva och andra forskare riktat mot ett auktoritärt förhållningssätt. Hur
läraren arbetar med ordning har viktiga konsekvenser för eleverna och reser
många etiska frågor. Vår studie kan utgöra en utgångspunkt för lärare att
reflektera över hur de själva arbetar och vilka problematiska aspekter deras
förhållningssätt till ordning kan innehålla.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Cederblad, Kalle
Gustafsson, Johanna
Nyckelord
Utbildningssociologi
dold läroplan
lärares förhå
Språk
sv