• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Liv under ordnade förhållanden – lärares förhållningssätt till ordning i skolan Termin/år: Ht 2010

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka förhållningssätt till ordningsarbete i skolan man finner hos klasslärare i årskus 6-9 och vilka konsekvenser detta har för eleverna. Vi har undersökt vad lärare anser att ordning är, hur de konkret arbetar med ordningsfrågor och vilka konsekvenser detta har för eleverna. Metod och material Vi har genomfört 13 halvstrukturerade samtalsintervjuer med lärare i fem skolor i Göteborgs kommun. De utskrivna intervjuerna ligger till grund för studiens vidare analys och diskussion. Resultat Intervjusvaren låter sig sammanfattas i tre olika förhållningssätt till ordningsarbete hos lärare som vi kallar auktoriärt, relationellt och entreprenöriellt. Auktoritära lärare bestämmer själv i hög grad de normer som ska råda i klassrummet och ser till att dessa efterlevs. De två andra synsätten lägger ett större ansvar på elevgruppen eller den enskilde eleven för att skapa ordning. Förhållningssätten ser olika på syftet med ordningsarbetet och hur man bäst uppnår ordning. Genom begreppet dold läroplan identifierar vi olika dolda krav som ställs på eleverna och indirekta budskap som förmedlas till dem. Utifrån denna analys jämför vi förhållningssätten och problematiserar den kritik som vi själva och andra forskare riktat mot ett auktoritärt förhållningssätt. Hur läraren arbetar med ordning har viktiga konsekvenser för eleverna och reser många etiska frågor. Vår studie kan utgöra en utgångspunkt för lärare att reflektera över hur de själva arbetar och vilka problematiska aspekter deras förhållningssätt till ordning kan innehålla.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25930
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25930_1.pdf (211.8Kb)
Datum
2011
Författare
Cederblad, Kalle
Gustafsson, Johanna
Nyckelord
Utbildningssociologi
dold läroplan
lärares förhå
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV