”Är drama en användbar metod för konflikthantering i skolans tidigare åldrar?”
Abstract
Syftet med arbetet är att ta reda på hur pedagoger med olika bakgrund ser på att arbeta med
det sociala klimatet och konflikthantering inom skolan. Arbetet lyfter fram vilka metoder de
använder sig av. De frågeställningarna arbetet behandlar är om drama kan vara en metod för
att arbeta med konflikthantering, hur pedagogens kompetens påverkar arbete med konflikter,
vilka konflikthanteringsmetoder som är användbara för lärare i skolan Och på vilka sätt
konflikthantering bör vara en del av pedagogens uppgift. I litteraturstudier behandlas
styrdokumenten samt litteratur om dramapedagogik och konflikthantering. Det sociokulturella
lärandeperspektivet är en utgångspunkt. Metoderna vi valt att använda för att undersöka våra
frågeställningar är kvalitativa intervjuer, enkätundersökning samt litteraturstudier. Resultatet
visar att pedagogers utbildning och bakgrund påverkar deras inställning till arbete med sociala
klimatet. Arbetet visar att pedagogerna har olika strategier för att för att göra detta arbete. Om
man som lärare ska följa de styrdokument som skolans verksamhet vilar på förväntas man
arbeta med ämnesundervisning men också med det sociala klimatet. I intervjuerna kommer
det fram att pedagoger som kommer från den vanliga lärarutbildningen upplever en oklarhet
gällande lärarens uppgifter. Den enskilda läraren befinner sig i en komplicerad situation där
det råder olika uppfattningar om hur uppdraget ska gestalta sig.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Staley, Mattias
Mahmod, Thiryan
Keywords
Konflikt
drama
rollspel
värdegrund
Language
sv